Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Förskottsbetalning från kunder

Startat av Vertuu, oktober 06, 2009, 10:18:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Vertuu

Ah ok man kör ett temporärt momskonto så länge. Detta är väl till för att underlätta och hålla koll på momsen, men så länge man har koll på den borde det gå fint ändå.
Eller?

TimFaste

Och så frågan om moms rapporten. Jag kan inte Vismas system så någon annan får väl rätta mig om jag har fel. Momsrapportens fält 05 "Momspliktigförsäljning ..." hämta i många system informationen från ett försäljningskonto som har någon momskod. Konto 2420 kan rimligen inte bära en sådan kod eftersom det är ett skuldkonto.

I vissa system kan man bokföra på konton som ligger utanför affärsredovisningen. Vid betalningen skulle man kunna använda två sådana konton enligt följande metod (val av kontonummer är upp till dig; bara de ligger i antingen klass 0 eller klass 9).

9981 Kredit netto (kontot definierat som momskonto full moms; kontot skulle kunna heta "Momsunderlag förskott")
9982 Debet netto (kontot har ingen sådan märkning; behövs bara för att debet och kredit utanför affärsredovisningen ska sluta på 0!;"Motkonto momsunderlag")

TimFaste

När jobbet är slutfört så flyttas beloppet från 2420 till ett försäljningskonto som inte generera information till momssystemet. Exempel:

2420 Debet netto
3019 Kredit netto "Avräkning förskott"

Enligt BAS 2009 är val av kontonummer och indelning ganska fritt så du bestämmer själv hur du vill peta in försäljningen när leveransen är klar.

Vertuu


TimFaste

Tänk då på följande:
Om konto 3041 är kopplat till moms så kan du behöva göra en omvänd bokning utanför affärsredovisningen. T.ex.:
9981 Debet netto
9982 Kredit netto

Beloppen på konto 3041 och 9981 "möter" då varandra och omsättningen slutar på 0!  ;D

Är 3041 inte kopplat till momsredovisningen så fungerar det utan den extra omvägen!

Vertuu

Jag har klurat en del. Vad skulle hända om jag bokförde på 3041 efter genomfört jobb. Rent konkret?
I Visma är 3041 kopplat till momskod 05.

TimFaste

Kolla tankarna med Vismas support. Eller det finns kanske någon på forumet som är bra på hur registervård, styrkoder för moms m.m. fungerar?

Om du kollar med Visma - dela gärna med dig av informationen på forumet  ;)

Vertuu

Jag skicka iväg ett mail till dom och fråga. Återkommer här sen!