Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

2 snabba frågor om skatt

Startat av miu, september 08, 2009, 03:41:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

1: Jag har tjänat ca 40 000 mer hittills i år än vad jag betalar i preliminär skatt. Är det bara att betala in det som fattas till skattekontot hur som helst? Eller måste jag meddela dom att jag betalar in en klumpsumma? Förstår att jag måste ändra preliminärskatten så att den blir rätt, men jag har varit lat  ;D

2: Jag funderar på att köpa en ny dator till företaget för att minska resultatet, och därmed betala in mindre skatt. Om jag köper en dator för ca 20 000, tjänar jag på att göra så??? Eller är jag ute och cyklar?



john/deere

Citat från: miu skrivet september 08, 2009, 03:41:43 PM
1: Jag har tjänat ca 40 000 mer hittills i år än vad jag betalar i preliminär skatt. Är det bara att betala in det som fattas till skattekontot hur som helst? Eller måste jag meddela dom att jag betalar in en klumpsumma? Förstår att jag måste ändra preliminärskatten så att den blir rätt, men jag har varit lat  ;D

2: Jag funderar på att köpa en ny dator till företaget för att minska resultatet, och därmed betala in mindre skatt. Om jag köper en dator för ca 20 000, tjänar jag på att göra så??? Eller är jag ute och cyklar?


1. Den preliminära skatten är bara gjord för att underlätta för dig själv. Jag själv har en lägre preliminär skatt än jag har beskattningsbara inkomster eftersom jag har väldigt ojämna inkomster. Det går jättebra att betala in en klumpsumma. Skriv bara upp hur mkt du betalar in så dom inte blåser dig på någon krona ;)

2. Om du köper en dator för 20 000 slipper du ju betala in skatt på det beloppet så visst tjänar du på det! Där har vi sötebrödet i att äga en firma. Har ingen lagbok framför mig men du lär vara tvungen att dela upp summan på flera år. Tex en dator på 20 000:- kan du komma att dela upp på fem år. Kika in på skatteverket och läs hur det ligger till...

Fredrik Stigsson

#2
Hej!
Jag gör ett litet tillägg i den här tråden:

2. Det finns mer att läsa om förbrukningsinventarier på följande länk: Bokföra förbrukningsinventarier, där finns mer information gällande din fundering om att köpa in en dator för att minska din skatt  :).