Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Intäckt från annonsering

Startat av sepia, februari 20, 2008, 08:21:57 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

LS

#15
Citat från: Bokfoering skrivet maj 04, 2012, 10:04:24 AM
Hej,

ruta 39 i mervärdesskattedeklarationen. Du kan se en kontrolluppgift för varje betalning när du har loggat in på ditt google adsense konto, där framgår det vilket VAT-nummer som google har. Du får göra som du vill när det gäller om du vill ta det privat eller på företaget.


Tack! Ja, det verkar ju som att det kvittar hur man gör, men finns det några som helst fördelar för en enskild näringsidkare att ta upp dessa inkomster i företaget?

Skatteverket bör väl oxå få någon form av kontrolluppgifter från Google, annars skulle dessa pengar kunna betraktas som "svarta"  (eller är det helt upp till mig att vara korrekt och redovisa inkomsterna här) ???

LS

Någon som har några åsikter om ovanstående?


LS

Vad sägs... Finns det några fördelar att ta upp sådana här intäkter i en enskild firma?

Och ni som har erfarenhet av AdSense... Skickas det ut några kontrolluppgifter från Google?


LS

Citat från: Unikum skrivet maj 11, 2012, 11:00:26 AM
Vad sägs... Finns det några fördelar att ta upp sådana här intäkter i en enskild firma?

Och ni som har erfarenhet av AdSense... Skickas det ut några kontrolluppgifter från Google?



Såg att "Bokfoering" nyligen har varit inne och roddat i forumet, så jag tar och bumpar den här tråden och hoppas på en kommentar...  :P

Fredrik Stigsson

Hej,

jag skulle ha föredragit att ta upp intäkten i den enskilda firman eftersom det förmodligen blir smidigast. I en enskild näringsverksamhet kan man även göra räntefördelning, avsättningar till periodiseringsfond och avsättning till expansionsfond. Om du väljer att ta upp google inkomsterna privat så tror jag inte att Google kommer att agera arbetsgivare för dig utan du får nog själv ansvara för att redovisa dessa inkomster, det här gör att det är smidigast att ta upp intäkterna i den enskilda firman.

LS

Tack!

Den slutliga frågan då... Får Skatteverket några kontrolluppgifter från Google? Om det endast rör sig om småsummor känns det ju annars (nästan) meningslöst att öht. ta upp dessa inkomster  :-X

Fredrik Stigsson

Hej,

många bäckar små blir snart en stor stor å :). Ja du skall redovisa Google inkomsterna, det är viktigt att man har rätt inställning till skattesystemet.