Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Intäckt från annonsering

Startat av sepia, februari 20, 2008, 08:21:57 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sepia

På vilket konto kan man bokföra intäckter från annonsering som man fått in? Exempelvis Google adsense? ???

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Är annonsintäkterna huvudintäkt i företaget så kan du bokföra annonsintäkterna i kontogrupp 30 - Huvudintäkter på exempelvis konto 3049 "som kan döpas till Annonsintäkter". Om annonsintäkterna däremot är sidointäkter i företaget så kan annonsintäkterna bokföras i kontogrupp 39 - Övriga rörelseintäkter på exempelvis konto 3991 "som kan döpas till Annonsintäkter". Vid annonsintäkter via google adsense så är det normalt ingen moms på denna försäljning om man uppger VAT-numret till Google, intäkterna skall dock redovisas i skattedeklarationenen för moms. Annonsintäkter från Google Adsense skall tas upp som "Försäljning av tjänster när köparen är skatteskyldig i EG" (FTEU) i skattedeklarationen för moms.

För mer information se:
Försäljning av tjänster till annat EU-land

LS

Någon som använder den här Google-tjänsten? Jag har skapat ett konto (som nu även har blivit godkänt), men jag hittar ingenstans där man kan ange sitt VAT-nummer  ???

Kiki

Hej Unikum,

menar du som kund exempelvis Google Adds?

Vi har använd oss av detta flera gånger, och om jag minns rätt ange du dina uppgifter under registreringsprocessen. Du anger företagets adress, organisationsnummer osv. Var inte där även ett fält för att kunna ange VAT nr.?

Kiki

LS

Jag menar Googles annonstjänst Adsense, där man får betalt för att man erbjurder reklamplats åt annonsörer på webbplatser som man är ägare till (alltså inte Add Words, där man själv annonserar).
Jag har inte fått ange några andra uppgifter än företagsnamn och adressuppgifter under registreringen...


Kiki

Hmm..det är märkligt. Kollade mina Google fakturor, där står vårt VAT på i alla fall. Kanske det bästa är att kontakta dem? Hoppas det går på enkelt sätt, att kontakta någon från Goggle Adds är väldigt svårt..

LS

Citat från: Kiki skrivet april 24, 2012, 08:59:23 AM
..att kontakta någon från Goggle Adds är väldigt svårt..

Minst sagt en underdrift. Att kontakta Google verkar vara helt omöjligt, iaf. när det gäller ADSense... Någon som har lyckats hitta en kontaktväg som fungerar?


LS

#7
Hmm... Lade just märke till att även detta forum använder Google ADSense, så det borde finnas fler här med erfarenhet ;)

Vad händer om jag inte lyckas få ordning på det här med momsregistreringsnumret? Kommer det att påverka utbetalningarna (beloppet) och måste jag i så fall räkna ut momsen själv?

En annan sak... Måste inte Google betala sociala avgifter för de tjänster jag gör åt dem ifall de inte får info. om att jag har F-skattsedel (eller gäller detta bara inom Sverige kanske)?

LS

Kom att tänka på en sak... Behöver Google verkligen ha mitt VAT-nummer? Det är ju faktiskt jag som säljer en tjänst, så det borde väl räcka med att jag har deras VAT-nummer?


Fredrik Stigsson

Hej,

google kräver inte längre att du skall ange ditt VAT-nummer. Det står "Skatteinformation Krävs ej" under kontoinställningarna i mitt konto. När du säljer en tjänst till utlandet så är det aldrig någon moms förutom när du säljer en tjänst till en ej momsregistrerad person i ett annat EU-land. När du säljer tjänster till någon i ett annat EU-land än Sverige så måste du ha deras VAT-nummer för att försäljningen skall vara momsfri. När det gäller Google adsense så är tjänsteförsäljningen momsfri så länge inte Google öppnar ett Sverige kontor varifrån de skickar betalningarna.


LS

Okej,

Mao. bokför man dessa intäkter ungefär som en vanlig insättning, dvs. utan att alls blanda in någon moms?

F-skattsedeln har endast betydelse i Sverige, stämmer det?


Fredrik Stigsson

Hej,

när det gäller Google Adsense så har det varit lite fram och tillbaka gällande momsredovisningen. Från början har jag alltid redovisat försäljningen som en tjänsteförsäljning till ett annat EU-land och tagit upp tjänsteförsäljningen i en periodisk sammanställning. Sedan fick jag under år 2011 rapporter från Skatteverket i Sverige om att Googles VAT-nummer inte existerade, då bokförde jag och registrerade försäljningen som export försäljning. Nu har jag sett att google i kontrolluppgiften anger Google Irland som betalningssändare och jag har även kontrollerat att deras VAT-nummer är giltigt. Nu tänkte jag därför börja redovisa tjänsteförsäljningen till Google som en tjänsteförsäljning till ett annat EU-land.

LS

Bra!

Då är det alltså ruta 39 i deklarationen som gäller (om man har enskild firma). Vart hittar jag Googles VAT-nummer förresten?

En annan sak... Med tanke på rådande regler om moms etc. spelar det då öht. någon roll om man har ett privat konto eller ett företagskonto hos Google? Det verkar ju mest bara vara en "etikett" ???


LS

#13
Citat från: Unikum skrivet april 27, 2012, 10:26:46 AM
Bra!

Då är det alltså ruta 39 i deklarationen som gäller (om man har enskild firma). Vart hittar jag Googles VAT-nummer förresten?

En annan sak... Med tanke på rådande regler om moms etc. spelar det då öht. någon roll om man har ett privat konto eller ett företagskonto hos Google? Det verkar ju mest bara vara en "etikett" ???



Tar och upprepar mig lite... Har det någon som helst betydelse om man tar dessa intäkter privat eller på den enskilda firman? Om inte, kanske det trots allt är smidigast att ta dem privat (helt enkelt för att slippa redovisningen/bokföringen).

Skickar Google ut någon kontrolluppgift förresten efter årets slut?


Fredrik Stigsson

Hej,

ruta 39 i mervärdesskattedeklarationen. Du kan se en kontrolluppgift för varje betalning när du har loggat in på ditt google adsense konto, där framgår det vilket VAT-nummer som google har. Du får göra som du vill när det gäller om du vill ta det privat eller på företaget.