Betalat ut pengar för kontanta inköp, mellanskillnader

Startat av Slarva, oktober 29, 2015, 04:00:29 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Slarva

Jag har insett att jag gör allting mycket tjorvigare än vad det egentligen är.

Jag har gjort en utbetalning från företagets (ekonomisk förening) bankkonto till en anställd som skulle göra diverse inköp.
Bokförde utbetalningen till konto 1790 (Kredit)

När jag sedan får kvittot så stämmer inte summan som jag betalt ut mot kvittot. Jag betalade ut 1000:- och kvittot är på 1241:-
Hur ska jag bokföra köpet och mellanskillnaden när jag betalar ut mellanskillnaden en tid efter att jag fått betalningen?

Ps. I fortsättningen kommer ingen att få pengar utbetalt innan kvittot är uppvisat! ;)

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan bokföra kvittot mot konto 1790 och sedan bokföra utbetalningen av 241 mot konto 1790. Då kommer det att bli rätt till slut.