Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp av kök till hyresfastighet

Startat av bergstenlind, oktober 27, 2015, 05:30:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bergstenlind

Hej,
Har nyligen köpt en fastighet som vi gjort om till två lägenheter som vi ska hyra ut.
Vi blev tvungen att köpa ett kök till den ena vilket vi gjorde via IKEA till en materialkostnad på ca 32,000:- exkl.moms. Installationer och monteringar gör vi själva.

Det jag funderar över är om jag kan bokföra det som förbrukningsinventarier om jag själv anser att det inte har en ekonomisk livslängd över 3 år eller måste jag lägga till denna kostnad till byggnaden och skriva av den?
Mvh
Simon

Fredrik Stigsson

Hej!

Det jag funderar över är om jag kan bokföra det som förbrukningsinventarier om jag själv anser att det inte har en ekonomisk livslängd över 3 år eller måste jag lägga till denna kostnad till byggnaden och skriva av den?
Det är nog tyvärr svårt att motivera en ekonomisk livslängd som är mindre än 3 år för ett kök. Du måste nog tyvärr till denna utgift till byggnadens värde och skriva av utgiften tillsammans med byggnaden.

bergstenlind

Tack för ditt svar och det va det jag misstänkte!
Vilka konton ska jag belasta om vi enkelt säger att köket kostade 24,000 ex moms och 6,000 moms
Fastigheten köptes för 470,000

Sen är grejen att köket köptes innan fastigheten och momsen på köket ska belasta månaden innan fastigheten, besvärar det något?
Simon

Fredrik Stigsson

Hej!

Sen är grejen att köket köptes innan fastigheten och momsen på köket ska belasta månaden innan fastigheten, besvärar det något?
Det gör inget.

Exempel inköp av kök (Kontantmetoden):
1930 Bankgiro; Kredit; 30 000
2641 Ingående moms; Debet; 6 000
1110 Byggnader; Debet; 24 000

Exempel inköp av fastighet (Kontantmetoden)
1930 Bankgiro, Kredit; 470 000
1110 Byggnader; Debet; 470 000