Nyliga inlägg

: 1 2 3 4 ... 10
11
Reklam / Konsult inom finansiell juridik sökes till FCG Holding Sverige AB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet mars 09, 2018, 03:17:34 PM »
Vi vill ha dig med på vår resa!
Du som med engagemang och kraft vill vara med oss på FCG i våra kunders arbete med finansiell juridik och compliance inom framförallt fond- och värdepappersbranschen. Du som hela tiden vill utvecklas och som aldrig slutar att vara nyfiken. Du som vill vara en del av vårt lag där det finns en enorm kunskap och erfarenhet, som vi vill dela med oss av. Till varandra. Till våra kunder.

I ditt arbete kommer du bland annat att hos våra kunder arbeta med:

• Kvalificerad rådgivning inom finansiella regelverk, särskilt MiFID II, UCITS och AIFMD
• Strategiskt stöd till verksamhet och ledning med tolkning, anpassning och implementering av finansiella regelverk utifrån verksamhetsförutsättningar
• Framtagande av ramverk för exempelvis företagsstyrningssystem, kontrollfunktioner, produktstyrning och hantering av intressekonflikter
• Interimslösningar, exempelvis bemanning av compliance-funktioner eller juristavdelningar
• Projektledning och stöd vid tillståndsansökningar hos Finansinspektionen
• Gap-analyser, exempelvis i samband med nya regelverk eller vid genomlysning av befintliga verksamheter
• Stöd med att ta fram styrande dokument
• Leda och stötta juniora kollegor
• Bidra med nya affärsmöjligheter

Om dig
Du har en akademisk utbildning inom juridik och har 2-5 års erfarenhet från t.ex. advokatbyrå, bank, fond- eller värdepappersbolag, myndighet eller som konsult inom den finansiella sektorn. Du ska vara intresserad av och ha förståelse för fond- och värdepappersfrågor.

Du behärskar MS Office helt obehindrat och talar och skriver svenska och engelska flytande.

Som person tar du gärna egna initiativ och drivs av att ständigt utvecklas. Du är duktig på att kommunicera och förklara komplexa frågeställningar på ett sätt som gör att alla förstår, oavsett om diskussionen är med en kollega eller med en kund. Ansvar är något du gärna tar och en föränderlig värld ser du som något positivt.

Akademiska meriter och erfarenhet är emellertid inte allt för oss på FCG. Vi lägger stor vikt vid personlighet och faktorer som integritet, ödmjukhet, engagemang och samarbetsförmåga. Du brinner för att arbeta i en konsultdriven miljö med tydligt leveransfokus.

På FCG
Vi på FCG är måna om varandra. Vi investerar i allas utveckling och välmående. Vi värdesätter engagemang och eget driv. Med våra specialistkunskaper ser vi till att vår rådgivning fungerar i praktiken och att den alltid leder till konkret affärsnytta. I samarbetet med kunden tar vi som konsulter en stödjande roll, men viktigast av allt är att vi vågar utmana och inspirera!

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/d4454b50251d
12
Allmänt / Tjänstebil
« Senaste inlägg av Unikum skrivet mars 09, 2018, 10:00:12 AM »
Hej!

Kanske inte direkt någon bokföringsfråga, men jag skulle vilja fråga om det finns några nackdelar med att låta en enskild firma leasa en personbil istället för att ta kostnaden privat. Jag vet inte om jag tänker fel här, men om förmånsvärdet blir ungefär samma belopp som den årliga leasingkostnaden bör det iaf. inte bli några direkta skattemässiga kostnader. Dessutom får man ju dra av 50% av momsen. Möjligtvis är kanske en privat bilförsäkring något mera förmånlig, men finns det några andra argument som talar emot att ha ”firmabil”?

Trevlig helg!

/LS
13
Löpande bokföring / SV: Leasing eller köp?
« Senaste inlägg av Fredrik Stigsson skrivet februari 16, 2018, 08:33:07 AM »
Hej!

Bra att det har löst sig, tack för att du delar med dig.
14
Reklam / Group Chief Accountant sökes till Linas Matkasse
« Senaste inlägg av Dovile skrivet februari 13, 2018, 07:48:41 AM »
Would you like to be a part of a company providing world-class meal kits with the goal to simplify peoples' everyday life and be the obvious choice seven days a week? Do you enjoy a fast paced work environment and have experience from companies in growth.

Linas Matkasse is growing and we are looking for an ambitious Group Chief Accountant who can support the growth and drive the business forward. The Group Chief Accountant will contribute to developing and managing the accounting function of the company. You will contribute to ensure the accounting function has the right capacity and competence, and you will have the overall responsibility for the service-level that satisfies accurate and timely delivery in compliance with regulatory and stakeholder requirements.

The position reports to CFO Group and is located in modern office facilities in Spånga.

Your responsibilities

Carolinas Matkasse AB (approx. 0.7bn SEK turnover)
• Day-to-day responsibility for the processes of the accounting department in the Swedish operating unit, including employee salaries, tax reporting, etc. Five direct reports.
• Accounting and periodic financial statements
• Financial control development and monitoring, analysis and follow up of the accounting process
• Treasury operations

LMK Group (approx. 1.4bn SEK turnover)
• Preparation of consolidation and periodic financial statements.
• Co-ordination of the accounting functions in the different legal entities, which includes issuing relevant and updated group-wide accounting policies and reporting instructions.
• Financial control development and monitoring, analysis and follow up of the accounting process
Engagement with auditors and advisors from time-to-time regarding acquisition accounting, transfer pricing, tax planning etc.

Qualifications:
• Bachelor's degree in finance/accounting or equivalent. Minimum seven years of experience from similar position
• Good and up-to-date knowledge of IFRS, consolidation and international finance accounting topics
• Strong leadership skills and experience in operating a multinational accounting group
• Personal drive to take responsibility and work independently
• Analytical, well-structured with strong pedagogical abilities
• Excellent Excel skills
• Fluent in Swedish and English
• Experience from a listed company is a plus
• Experience with Visma Business and/or Unit 4 (OCRA) is a plus

We can offer:
• Challenging and inspiring work tasks in an international environment with creative and talented colleagues
• A visible role in a growing company
• Ability to shape the financial operations and trajectory of an ambitious company

Interested in finding out more?

Apply here: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/cf5cdbb4efc0
15
Löpande bokföring / SV: Taxiverksamhet
« Senaste inlägg av Cordula skrivet februari 10, 2018, 01:33:22 PM »
Nej, tyvärr, inte jag.
16
Löpande bokföring / Leasing eller köp?
« Senaste inlägg av Cordula skrivet februari 10, 2018, 01:32:51 PM »
--Det har löst sig! Det gäller som leasing --

Har ett leasingavtal framför mig och även de första betalningarna och vet inte hur jag ska göra. Som jag har förstått så köper man en bil och har finansiering, eller så leasar man, har en första förhöjd leasingavgift och sedan löpande avgifter. Papprena som jag har fått ser dock annorlunda ut.

Jag har här nu:
Ett köpeavtal för en begagnad bil. Momsen är avdragsgill (skåpbil på max 3500t där förarhytt och skåpet är separata karosserienheter).
Nederst på köpeavtalet står något om leasing och restvärde, och jag ringde säljaren och fick reda på att köparna ska köpa ut bilen för ett restvärde på 20.000 exkl. moms
Men: Det finns en faktura för första hyran på 16.000 kr plus 4.000 kr moms.
De nästa fakturorna kommer från Santander Consumer Bank och avser hyra plus moms.

Hur kan man hyra något som man äger?? Hur ska jag bokföra?
17
Reklam / Ekonomiansvarig sökes till Nordström & Co Trävaror KB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet februari 08, 2018, 01:24:31 PM »
Nordströms Trä säljer och levererar byggmaterial till yrkesfolk från sin anläggning i Liljeholmen, Stockholm. Vår ambition är att vara Stockholms bästa brädgård för yrkesfolk. Vi ingår i Nordströmskoncernen som har tio anläggningar och levererar trävaror, snickerier och byggmaterial till yrkeskunder i Stockholm, Djursholm, Uppsala, Sigtuna, Norsborg, Södertälje, Nyköping, Norrköping och Linköping. Koncernen har ca 300 anställda och omsatte 2017 1 470 miljoner kronor.

Du kommer att sköta löpande redovisning, bokslut och kreditkontroll. För att lyckas i tjänsten har du lägst ekonomutbildning på gymnasienivå eller högre samt flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi tror att du är välstrukturerad, effektiv, flexibel och prestigelös. Efter en introduktionstid arbetar du självständigt men i samråd med platschef och koncernens ekonomichef. Vi erbjuder ett intressant och utmanande arbete på heltid i ett väl etablerat bygghandelsföretag.

Vill du veta mer, kontakta gärna:
Andreas Nordström (platschef) eller Lars Artursson (koncernens ekonomichef) på telefon 08-578 690 00. Din ansökan med ett kortfattat CV vill vi ha snarast till andreas.nordstrom@nordstroms.se

Ansök här:  https://express.candarine.com/campaign/url/forward/54db87072faf
18
Bokslut och årsredovisning / SV: fortsätta fakturera kund i konkurs
« Senaste inlägg av Fredrik Stigsson skrivet januari 26, 2018, 09:47:57 AM »
Hej!

Ja, hyran för år 2017 bör bokföras som en förlust. Borgenärer med oprioriterade fordringar får sällan betalt, de med prioriterade fordringar har rätt till full betalning först. Om ni skulle få betalt så kan ni bokföra det här som en intäkt när det inträffar.

I konkurs får endast en fordran som har uppkommit innan konkursbeslutet meddelades göras gällande, det finns därför ingen anledning till att fakturera ett företag som har gått i konkurs.
19
Löpande bokföring / Taxiverksamhet
« Senaste inlägg av snodden skrivet januari 24, 2018, 11:54:22 AM »
Har fått förfrågan om att bokföra taxiverksamhet. Har ingen tidigare erfarenhet av detta, någon redovisningskonsult därute som har erfarenhet som kan bidra med lite hänvisning?

mvh
Susanne
20
Bokslut och årsredovisning / fortsätta fakturera kund i konkurs
« Senaste inlägg av lemesjo skrivet januari 23, 2018, 04:52:19 PM »
Hej
Är kassör för en förening som äger en campinganläggning. Den har varit uthyrd i många år till en annan förening. Under 2016 slet de med ekonomin och vi fick ingen hyra.
De gick i konkurs i mars 2017. Bokförde hyran som förlust och fick tillbaka momsen. Nu till frågan: ska jag boka upp hyran för 2017 som förlust också?
Anläggningen är till salu och underskottet i deklarationen kan komma väl till pass om det blir sålt. Dock har inte konkursförvaltaren fått hyresfakturorna.....finns inga pengar och vi har haft
hjälp med advokat för att hyresavtalet ska anses upphört.

: 1 2 3 4 ... 10