Nyliga inlägg

: 1 2 3 4 ... 10
11
Allmänt / Ideell förening tar över en ekonomisk förening
« Senaste inlägg av lemesjo skrivet februari 25, 2020, 09:25:38 AM »
I vårt samhälle finns ett antal föreningar. För att minska det funderar vi på att den ideella idrottsföreningen tar över en ekonomisk förening. Medlemsinsatserna kan ju betalas tillbaka
och fastigheten kan skänkas till idrottsföreningen. Finns det något fel i det vi vill? det finns också ett par hundra tusen kronor på banken. Vad skulle skatteverket tycka?
12
Reklam / Regulatory Reporting Specialist sökes till FOREX Bank (Stockholm)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet februari 18, 2020, 01:11:40 PM »
Gazella rekryterar nu en Regulatory Reporting Specialist till FOREX Bank avseende en del av bankens regulativa rapportering. Som Regulatory Reporting Specialist på FOREX Bank har du en mångfacetterad och en viktig position i bolaget där du rapporterar direkt till bolagets CFO. Du kommer att arbeta i en varierande och utvecklande roll. Till rollen söker vi en person med minst tre års erfarenhet från liknande position/er med gedigen insikt i kapitaltäckningsförordningen och -direktivet. Du kommer att vara positionerad på huvudkontoret som är beläget i Gamla Stan i centrala Stockholm. Vi intervjuar kandidater löpande och ber dig därför att skicka in ditt CV redan idag!

Din utmaning
-    Ansvara för bankens interna och externa rapportering avseende kapitaltäckning, stora exponeringar, pelare 2 och 3.
-    Utföra bankens COREP-kapitaltäckningsrapportering, stora exponeringar samt pelare 2 och 3.
-    Ansvara för bevakning, tolkning samt implementering av kommande regelverk och riktlinjer inom kapitaltäckning samt andra relaterade bankregelverk och hålla berörda interna parter uppdaterade.
-    Arbeta proaktivt tillsammans med berörda avdelningar för att förbättra organisationens processer och rutiner inom dina tilldelade ansvars- och tjänsteområden.
-    Arbeta med kapitalprognoser samt analyser.
-    Deltaga i framtagande och uppdatering av bankens IKLU och återhämtningsplan.

Erfarenhet
Du har minst tre års erfarenhet av en liknande roll och en civilekonom- eller civilingenjörsexamen. Du har tidigare erfarenhet av och har arbetat med kapitaltäckningsrapportering samt med fördel i övrigt ovannämnda rapporteringar. Gedigen insikt i kapitaltäckningsförordningen och direktivet är ett krav. För att lyckas i rollen krävs god insikt i kopplingen mellan kapitaltäckning och redovisning. Erfarenhet av redovisningssystem är meriterande. Du har mycket god Excelvana och talar samt skriver obehindrat på både svenska och engelska.

Personliga egenskaper
Som person är du driven, analytisk och målinriktad. Du arbetar självständigt, men uppskattar även att arbeta i team. Du har ett positivt synsätt och vågar ifrågasätta situationer då det krävs. Vidare har du ett helhetstänk där du förstår hela processen och där du snabbt kan sätta dig in i nya situationer.

FOREX Bank
FOREX Bank är Nordens marknadsledare inom resevaluta. Sedan 2003 erbjuder även FOREX olika bankprodukter som bland annat in- och utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort.

Link: https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/74994a4b5745
13
Reklam / Ekonom med inriktning mot kundreskontra (Norrköping)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet februari 13, 2020, 07:45:59 AM »
Rejmes söker dig som vill jobba som kredit- och kundreskontraadministratör på huvudkontoret i Norrköping. Till vårt kreditteam om fyra medarbetare söker vi en ny kollega som är en erfaren problemlösare med stor integritet och hög kundservicenivå.

I rollen som Kreditadministratör behandlar du kreditansökningar gällande nya och befintliga kunder, samt bevakar befintliga krediter.

Du arbetar även med kundreskontran och löpande ekonomiska transaktioner samt avstämning av diverse balanskonton.

Dina arbetsuppgifter omfattar i huvudsak:

   - Kreditbedömning och kreditbevakning

   - Kundreskontra och kravhantering

   - Konkurs och obeståndshantering

Inom teamet arbetar vi även med uppföljning av inkassoärenden, utredning av tvister, upplägg av amorteringsplaner m.m. Du har mycket kontakt internt och även externt med våra kunder. Du säkerställer regelefterlevnad och att god kreditgivningssed följs.

Du driver även tillsammans med teamet kontinuerligt utvecklings- och förbättringsarbete inom det finansiella området, samt arbetar för en likriktad kreditprocess i koncernen.

Vi söker dig som har minst 3 års praktisk erfarenhet av liknande arbete. Att ha ingående kunskaper inom ekonomi med inriktning mot finansiering eller reskontraadministration samt grundläggande kunskaper i bokföring, är ett krav. Har du även erfarenhet av kreditbedömning och kravhantering är det ett stort plus.

Vi har en övertygelse om att är du en driven ekonom till din natur, med rätt inställning så finns alla möjligheter att lära sig det specifika kreditarbetet. Du har goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel.

Du är analytisk, har god förståelse för siffror och ekonomiska sammanhang. Du arbetar självständigt och trivs med att arbeta i en hög arbetstakt under tidspress i perioder. Som person är du strukturerad och noggrann med god samarbetsförmåga.

Du är prestigelös, engagerad och flexibel - du har inga problem att hugga i där det behövs, högt som lågt.

Låter det här som en utmaning som kan passa dig? Sök då snarast!

Välkommen med din ansökan!
https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/2b355c318d12
14
Reklam / Controller sökes till Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB (Örebro)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet januari 24, 2020, 10:01:41 AM »
Vi söker dig som brinner för ekonomistyrning, affärsmässighet och arbete i högt tempo i en spännande bransch som är i stor förändring.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som controller ansvarar du för ekonomifunktionen inom Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB. Det innebär att du stödjer och utvecklar bolagets affärsverksamhet genom ekonomisk uppföljning och analys i nära samarbete med VD och avdelningschefer. Du sitter med i företagets ledningsgrupp.

I rollen som controller ansvarar du bland annat för:

• Verksamhetsuppföljning på bolags- och avdelningsnivå

• Analyser och förklaring av resultat och avvikelser

• Effektivisering av rutiner och processer

• Utveckling av rapporter

• Uppföljning av lagernivåer, omsättningshastighet och värdering

• Upprättande av bolagets månadsbokslut

• Utveckling av budgetprocessen

• Ad hoc-analyser

• Ansvar för miljö- och kvalitetsarbete

• Aktivt bidra i förbättrings-/utvecklingsprojekt inom koncernens ekonomifunktion.

Kvalifikationer

Du som söker har akademisk examen som civilekonom eller annan akademisk examen som är relevant. Du har flerårig arbetslivserfarenhet som controller i en större affärsinriktad organisation. Du har mycket goda kunskaper i Excel och erfarenhet av systemen IFS ekonomi och Mercur är meriterande.

Du har god analytisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Därutöver behöver du ha god förmåga att skapa struktur, effektiva rutiner och arbetssätt. Vi lägger också stor vikt vid din förmåga att bidra till ett gott samarbetsklimat såväl inom ledningsgruppen som med andra delar av företaget.

Välkommen med din ansökan!
https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/30eeae07c313
15
Reklam / Lönespecialist sökes till Xylem (Emmaboda)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet januari 15, 2020, 03:23:22 PM »
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerade inom personalavdelningen i Emmaboda och är en specialistroll med självständigt ansvarsområde inom Xylem. Arbetsuppgifterna innefattar ansvara, underhålla samt vidareutveckla system, rutiner och som tillhör processen lön och förmåner. Vidare ingår även att bevaka och tillhandahålla data med myndigheter, organisationer och övriga externa samarbetspartners. Avdelningen är under utveckling och vi ser gärna att du med och skapar framtiden HR service funktioner för våra interna kunder.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer framförallt bestå av:

Genomföra samt kontrollera lönekörningar, bevakning, sammanställning och uppdatering i lönesystem och tidredovisningssystem. Färdigställa underlag till bankutbetalningar. Ansvara och färdigställa underlag till arbetsgivarutgifter samt ge support till anställda, produktionsledare och chefer. I rollen igår även att du tillsammans med dina kollegor arbetar med personaladministrativa frågor, b.la arbete med att uppdatera med vårt personalsystem (Workday), samt lag och avtalsfrågor. Inom gruppen ges även möjlighet till projektarbete.

Erfarenhet
Vi söker dig med gymnasieutbildning gärna med inriktning mot ekonomi eller motsvarande utbildning där du har jobbat med tal och siffror. Det är ett krav att du har erfarenhet av lönearbete samt goda kunskaper i Office-paketet. Har du dessutom erfarenhet av databashantering är det meriterande. Då vi verkar i en internationell miljö är det en absolut nödvändighet att du behärskar engelska i både tal och skrift. Inom gruppen arbetar vi med de nordiska länderna och det är ett plus om du behärskar danska, norska eller finska i tal och skrift.

Personliga egenskaper
Som person känner du igen dig i våra kärnkompetenser - att sträva efter ständiga förbättringar, att inspirera till ansvarstagande och att samarbeta över gränserna - vilka är en bidragande faktor till företagets framgång. Vidare är du serviceinriktad, har kommunikativ förmåga och är ansvarsfull. Du är noggrann och har hög integritet, du förstår vikten av att hantera konfidentiella och personliga uppgifter på ett professionellt sätt.

Link: https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/f4568a300a5e
16
Hej.

Jag säljer saker som jag skickar med posten via mitt AB.
Men jag har inte uppdaterat mig sedan ett par år tillbaka och förstår att jag numera måste lägga på moms som korrelerar med varan jag säljer för frakten.

Normalt har jag bara köpt 500 frimärken åt gången och bokfört dem som förbrukningsinventarier eller materielkostnader eller kontorsmateriel.
Jag kan inte riktigt komma överens med logiken i detta att jag skall betala moms för porto när jag skickar.
Kunden betalar 22:- i frakt men jag måste punga ut ytterligare 5,50:- till staten för detta.
Jag har svårt att motivera för kunden att de skulle behöva betala 27,50:- för att jag inte skall gå back när de ser att det bara är frimärken för 22:- på paketet. Jag säljer mycket via egen sida men också tradera och där har de omdömessystem = dåligt omdöme pga för hög (så som kunden ser det) portokostnad.

Jag säljer alltså för 100, och får ytterligare 22 via bg, swish eller kort.
Fakturan har tidigare sett ut så här:

1930: D 122
3010: K 80
2611: K 20
6251: K 22

och nu borde den se ut så här:
1930: D 122
3010: K 97,6
2611: K 24,4

alternativt så här:
1930: D 122
3010: K 80
2611: K 24,4
6251: K 17,6

Jag hänger inte med och det känns som att jag förlorar pengar...
Vad bör jag göra och hur skall jag bokföra detta korrekt?
Tusen tack på förhand för ett svar som förklarar.
När jag har sökt på information angående detta tycker jag inte att jag får fram vettiga svar eller info utan endast motsägande uppgifter som att frimärken vore undantagna eller att detta endast gäller om man använder "skicka lätt".

Vad bör jag göra, skaffa frankeringsmaskin?
Hur fungerar avtal med posten, är det skicllnad i priserna där också beroende på volym?

/Mohlin


17
Reklam / Affärsområdeschef Rekrytering KlaraPapper sökes till Ekonomi Klarapapper AB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet december 04, 2019, 04:45:04 PM »
KlaraPapper är kända för, och har alltid stått för kompetens och kvalitet. Våra ledord är engagemang, trygghet och utveckling. Vi uppmuntrar våra anställdas kreativitet och intresse för utveckling genom att vara lyhörda och öppna dörrar för nya arbetsuppgifter, projekt och nya ansvarsområden. Samtidigt ser vi stor nytta i att våra anställda har balans mellan jobb och fritid och är måna om hälsa och välmående. Vi välkomnar digitaliseringen och den moderna arbetsformen och ser möjligheter i att utvecklas tillsammans med våra kunder och vår personal.

Tjänsten/Dina arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med allt som krävs för att bygga upp ett nytt affärsområde. Utveckla och driva merförsäljning hos våra befintliga kunder, prospektera och nykundsbearbeta . Bygga processer, rutiner och skapa struktur, samt jobba med hela kandidatprocessen och tillsätta de uppdrag du tar in. Med tiden är ambitionen att affärsområdet ska växa och med det, du i din roll som ledare och chef för ditt team som du rekryterar.

Erfarenhet och Kompetens

Vi söker dig som har god erfarenhet av rekryterings & bemanningsbranschen inom ekonomi och som är van att göra affärer med både små och stora företag. Vi ser gärna sökande som ser detta tillfälle som nästa steg vilket kan betyda att du idag arbetar i en roll där nästa steg är en ledarroll.

•    Vi ser att du är en utåtriktad och pålitlig person som förstår vikten av goda och långsiktiga relationer, både med kund och konsult. Du har ett gott rykte och gediget nätverk.
•     Mycket god kunskap kring rekryteringsprocessen
•     Brett nätverk
•     Lösningsorienterad, orädd och prestigelös då det kommer vara centralt för att affärsområdet ska kunna etableras på bästa sätt.Det är inte avgörande att du har haft ett ledande ansvar men vi ser det som meriterande. Du har ledaregenskaperna som du på sikt vill förverkliga.

Utbildning

Vi ser gärna att du har en utbildning inom ekonomi men det är inte ett krav.

Språkkompetens

Svenska och Engelska i tal och skrift

Erbjudande

Om du ser dig själv som en framtida ledare så är det här rätt tjänst för dig. Du kommer att få möjlighet att med stöd driva upp ett eget affärsområde där du sätter din prägel på affärsområdet. Du kommer att erbjudas en marknadsmässig lön och en bra pensionslösning. Vi tillämpar också ett generöst friskvårdsbidrag eftersom vi vill uppmuntra våra anställda att hålla sig i form.

Tjänsten är placerad i fina lokaler i centrala Stockholm där vi har ett varmt och roligt arbetsklimat där du får massor med ambitiösa, kunniga och härliga kollegor. Du kommer att rapportera till VD.

Ansök här: https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/621e233e48fc
18
Reklam / Revisorsassistent sökes till Stromson Revisionsbyrå (Stockholm)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet november 07, 2019, 08:03:40 AM »
Säljdistrikt: Småland

Nu söker vi en Revisorsassistent till vårt kontor i City för att stärka vår byrå med ytterligare en talang.

Här får du möjlighet till en bred och givande roll inom revision.
Till Stromson Revisionsbyrå söker vi nu en självständig ekonom med något eller några års erfarenhet inom redovisning eller revision. Hos oss har du en viktig roll då du har du hand om våra klienters uppdrag. Du kommer få ett eget ansvar för dina uppdrag ax till limpa. Du kommer att bli en del av ett härligt team där prestigelöshet och högt i tak står i centrum. Vi sitter i sitter i fina lokaler i centrala
Stockholm.

Du erbjuds en roll med möjlighet att påverka och att sätta din egen struktur på ditt dagliga arbete.
Det finns stor potential att få lära sig uppgifter såsom skatterelaterade frågeställningar av våra seniora kollegor på plats. Tillsammans med din mentor sätter vi upp en plan för din kompetensutveckling. Har du drivkraften och viljan finns goda möjligheter att lyckas och utvecklas hos oss.

Vem är du?
Vi söker dig som idag jobbar som redovisningsekonom men vill ta ett nytt kliv i din karriär eller jobbar du redan som revisorsassistent men vill ha en bättre balans mellan arbete och fritid. För tjänsten krävs att du har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Vi tror att du har erfarenhet av att arbeta i något ekonomisystem, har du erfarenhet av Hogia ser vi det som meriterande. För att trivas i rollen är det en förutsättning att du tycker om utveckling och utmaningar samt är självgående, kvalitetsmedveten och affärsinriktad som person.

Som person är du prestigelös, driven och ansvarstagande. Du är självgående och kan effektivt driva ditt arbete framåt med goda resultat. Nyckelkompetenser för att lyckas i denna roll är lösningsorienterad, att ha förmågan att arbeta strukturerat och processorienterat både självständigt och i grupp samt vara flexibel och kunna ändra prioriteringar när det behövs. Rollen kräver hög integritet och lojalitet och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökan
https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/1622207757b0
19
Reklam / Ekonom sökes till Tage Rejmes Bil AB (Norrköping)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet november 06, 2019, 10:05:00 AM »
Rejmes söker dig som vill jobba som kredit- och kundreskontraadministratör på huvudkontoret i Norrköping. Till vårt kreditteam om fyra medarbetare söker vi en ny kollega som är en erfaren problemlösare med stor integritet och hög kundservicenivå.

I rollen som Kreditadministratör behandlar du kreditansökningar gällande nya och befintliga kunder, samt bevakar befintliga krediter.

Du arbetar även med kundreskontran och löpande ekonomiska transaktioner samt avstämning av diverse balanskonton.

Dina arbetsuppgifter omfattar i huvudsak:

 -   Kreditbedömning och kreditbevakning
 -   Kundreskontra och kravhantering
 -   Konkurs och obeståndshantering

Inom teamet arbetar vi även med uppföljning av inkassoärenden, utredning av tvister, upplägg av amorteringsplaner m.m. Du har mycket kontakt internt och även externt med våra kunder. Du säkerställer regelefterlevnad och att god kreditgivningssed följs.

Du driver även tillsammans med teamet kontinuerligt utvecklings- och förbättringsarbete inom det finansiella området, samt arbetar för en likriktad kreditprocess i koncernen.

Vi söker dig som har minst 3 års praktisk erfarenhet av liknande arbete. Att ha ingående kunskaper inom ekonomi med inriktning mot finansiering eller reskontraadministration samt grundläggande kunskaper i bokföring, är ett krav. Har du även erfarenhet av kreditbedömning och kravhantering är det ett stort plus.

Vi har en övertygelse om att är du en driven ekonom till din natur, med rätt inställning så finns alla möjligheter att lära sig det specifika kreditarbetet. Du har goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel.

Du är analytisk, har god förståelse för siffror och ekonomiska sammanhang. Du arbetar självständigt och trivs med att arbeta i en hög arbetstakt under tidspress i perioder. Som person är du strukturerad och noggrann med god samarbetsförmåga.

Du är prestigelös, engagerad och flexibel - du har inga problem att hugga i där det behövs, högt som lågt.

Låter det här som en utmaning som kan passa dig? Sök då snarast!

Välkommen med din ansökan!

https://ex.cndarine.com/campaign/url/forward/f1412f78de38
20
Medlemspresentation / Företag
« Senaste inlägg av Bolago skrivet oktober 14, 2019, 05:28:08 PM »
Presenterar ett par bolag nedan för bolagsbildning och redovisning.

För den som skall påbörja verksamhet i aktiebolag, gör det enkelt och billigt genom lagerbolag tillsammans med www.bolago.se.

och

För den som söker en bokföringsbyrå i Stockholm som erbjuder moderna digitala lösningar tillsammans med rådgivning så erbjuder www.dinbokforing.se.
: 1 2 3 4 ... 10