Nyliga inlägg

: 1 2 3 ... 10
1
Skatt och deklaration / SV: Diff i moms redovisningskonto
« Senaste inlägg av Fredrik Stigsson skrivet maj 17, 2019, 01:09:42 PM »
Hej,

du kan bokföra differensen mot konto 3740 Öresavrundning.
2
Skatt och deklaration / Diff i moms redovisningskonto
« Senaste inlägg av Frågvisalisa skrivet maj 12, 2019, 03:03:43 PM »
Hej,
Den ingående balansen (moms redovisningskonto) för år 2019 visar t ex 25 045. Det konstiga är att i april är summan 25 044. Ett minussaldo på 1 kr.
Hur styr jag upp det?
3
Löpande bokföring / SV: Travhäst som lager och inventarier
« Senaste inlägg av Fredrik Stigsson skrivet april 26, 2019, 01:35:22 PM »
Hej!

1. Det är absolut smidigast att göra avskrivning över 5 år (20 % per år). Du bör göra en ackumulerad avskrivning för 2016, 2017 och 2018.

2. I och med att du bokför på konto 1430 Lager av djur så kan du bokföra lagerförändringen på konto 4930 eller 4939. Inköpet bokfördes förmodligen på konto 4010 eller på ett annat kostnadskonto, lagerförändringar kvittar ut denna kostnad.

När hästen blir inventarie kan du kreditera konto 1430 och debitera konto 1270 anläggningsdjur.
4
Löpande bokföring / Travhäst som lager och inventarier
« Senaste inlägg av Kent Mattison skrivet april 25, 2019, 09:26:51 PM »
Hej!

Jag har två frågor som jag vill lyfta upp som berör travhästar som utgör både lager och inventarier i enskild firma.

1. Jag har en kund som har en travhäst som är tävlingshäst och därmed inventarier. Kunden har köpt hästen 2016 men har inte tagit upp hästen som inventarie överhuvudtaget tidigare. Hur gör inkomstår 2018 balansräkning för hästen med tanke på avskrivningen.
Ska jag ta Skatteverkets rekommendation 60 000 kr och ta en ackumulerad avskrivning som avser 2016,2017 och 2018 eller vad gör jag.
Kunden blev godkänd för momsregistrering för tävlingshästar 2018.

2. Kunden har också en unghäst som blir lagervara enligt reglerna. Den har inte startat ännu.
Men hur bokför jag denna? Debet 1430 lager djur (ej anläggingstillgångar) men vad blir kredit. Chansar på 4339 lagerförändringar hästar.

När hästen startar och blir ett inventarie ska jag då boka: kredit 1430 och debet 4339 (om det är rätt konto) samt för att få hästen som inventarie debet 1270 anläggningsdjur och kredit blir då vad? Chansar på 2010 eget kapital.

Tänkte skriva av hästarna på 5 år.

Tacksam för svar!

Kent Mattison
5
Reklam / Framåt Ekonom sökes till Nordic Capital (Stockholm)
« Senaste inlägg av Dovile skrivet mars 26, 2019, 02:17:38 PM »
Nordic Capital söker en ekonom till avdelningen som tar hand om ca 80 svenska bolag med ägande i Nordic Capitals fonder. I denna roll erbjuder vi dig möjlighet till att ta eget ansvar för redovisningen för bolagen, vilka har få men ofta komplexa transaktioner. Din närmaste kollega är ansvarig för bolagsadministrationen för samma bolag och ni samarbetar tätt ihop när ni bidrar med ert respektive delområde.

Hos oss får du möjlighet att bli en del av 10 trevliga och ambitiösa kollegor som ingår i ekonomiavdelningen för Nordic Capitals svenska rådgivningsbolag där vi både arbetar självständigt och tillsammans.

På Nordic Capital kan vi erbjuda en utvecklande arbetsmiljö, med professionella och kunniga kollegor som utvecklar dig såväl i din yrkesroll som personligen.

Vi sitter tillsammans på det svenska kontoret mitt i Stockholms City.

Vi söker dig som trivs med att ge den bästa servicen tillsammans med glada och hjälpsamma kollegor. Du vill lära dig nya saker och du vill i din tur lära andra. Du står upp för din åsikt, men du framför den med ödmjukhet. Du tycker det är roligast när du får arbeta med siffror, men vill ha ett omväxlande jobb där du även behöver formulera dig i tal och skrift, på svenska och engelska, till kollegor i flera länder. Du är trygg med en god självkänsla.

Vi söker dig som:
• har högskoleexamen eller KY- utbildning inom företagsekonomi/redovisning
• har jobbat med redovisning i 2-7 år
• talar och skriver svenska flytande
• talar och skriver mycket god engelska
• har hög integritet och kan hantera konfidentiell information
• är noggrann och kan se detaljer även när tempot är högt
• är flexibel och van att arbeta i en föränderlig miljö
• är självgående och tar eget ansvar
• är social och bidrar positivt till ett fungerande team
• är hjälpsam och generös mot dina kollegor

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:
• ägarledda bolag och 3:12-reglerna
• holdingbolag
• redovisning av finansiella instrument
• redovisning i utländska valutor
• svenska bolag som har EUR som valuta
• branscherna professional services eller finans

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/691cf968b119
6
Reklam / Lönekonsult sökes till Ekonomi Klarapapper AB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet mars 25, 2019, 02:35:18 PM »
Som lönekonsult på KlaraPapper blir du en viktig del av vårt affärsområde lön. Vi är en grupp om 25 personer fördelat på 3 grupper med en konsultchef för varje grupp. Lönekunderna, ca 150 styck, är svenska och internationella företag med allt från ett fåtal anställda upp till cirka 500. Vi har även samarbete med flera olika Global Payroll Providers.

KlaraPapper skapar effektiva ekonomi- och lönefunktioner som stödjer våra kunders verksamhet. Idag är vi 80 medarbetare, varav 25 på affärsområde lön. Vi har funnits sedan 1997. Utöver Stockholm har KlaraPapper kontor i Östersund och Malmö. Vid tre tillfällen har Klara Papper utsetts till Gasellföretag.

Som medelstor aktör kombinerar KlaraPapper det stora företagets kompetens med det lilla företagets personliga bemötande. Det gör att både kunder och medarbetare kan utvecklas i en bra miljö. Bland våra kunder finns många intressanta, välkända och välrenommerade företag som vi är stolta över att vara samarbetspartner till. Vi lägger stor vikt vid nära och långsiktiga kundrelationer.

KlaraPapper är kända för, och har alltid stått för kompetens och kvalitet. Våra ledord är engagemang, trygghet och utveckling. Vi uppmuntrar våra anställdas kreativitet och intresse för utveckling genom att vara lyhörda och öppna dörrar för nya arbetsuppgifter, projekt och nya ansvarsområden. Samtidigt ser vi stor nytta i att våra anställda har balans mellan jobb och fritid och är måna om hälsa och välmående. Vi välkomnar digitaliseringen och den moderna arbetsformen och ser möjligheter i att utvecklas tillsammans med våra kunder och vår personal.

Välkommen till KlaraPapper!

För att du ska få de bästa förutsättningarna att lyckas i din nya roll hos oss finns väl genomarbetade processer och rutiner, bra systemstöd och många engagerade och positiva kollegor. I löneteamet sker arbetet både självständigt och i samarbete med kollegor. Arbetet innefattar hela löneprocessen på flera spännande kunduppdrag i varierande storlek inom olika branscher. Du kommer att arbeta med alla förekommande arbetsmoment inom ramen av lön. Utöver löpande lönehantering med avstämningar och rapportering innefattar arbetet även bl.a. pensionsrapportering, statistik, rapportering och kontakt med myndigheter samt konsultationer för våra kunder och dess medarbetare. KlaraPapper är en auktoriserad byrå av SRF.

För att trivas i rollen som lönekonsult hos oss på KlaraPapper tror vi att du är van att arbeta självständigt, är ansvarstagande, kvalitetsmedveten, och har ett stort kundfokus med ett konsultativt förhållningssätt. Vi värdesätter ditt engagemang och positiva inställning. Som person delar du gärna med dig av dina kunskaper och trivs med att arbeta i grupp såväl som individuellt. Din utveckling är viktig för oss och därför ger vi dig goda möjligheter att växa och utvecklas i din roll som lönekonsult samt vara delaktig i interna utvecklingsprojekt. Som medarbetare på KlaraPapper får du möjligheten att via SRF certifiera dig till Auktoriserad Lönekonsult.

Kvalifikationer

Vi söker dig med goda kunskaper inom lön och som har relevant arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du tidigare arbetat i en självständig roll som lönekonsult eller liknande med ansvar för löneprocessens alla delar. Du har erfarenhet av något lönesystem exempelvis: Agda PS, Flex Lön, Flex HRM, Hogia Lön och tycker det är roligt att använda teknik till smarta lösningar. Vi ser det som meriterande om du har en examen från YH eller KY-utbildning med inriktning Lön samt om du har erfarenhet av systemuppsättning och uppstart av nya kunduppdrag.

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/4719718d3a15
7
Reklam / Accounts Receivable Accountant sökes till Benify
« Senaste inlägg av Dovile skrivet mars 16, 2019, 10:35:24 AM »
Det som började som en idé om att göra HR enkelt är nu ett av de ledande bolagen inom förmåner och ersättning. Med vår smarta förmånsportal har vi fullkomligt revolutionerat HR-branschen! Nu söker vi efter en Accounts Receivable Accountant / Kundreskontra till vårt sammansvetsade AR-team som ansvarar för fakturering av vår tjänst och även våra kunders utlägg. Besitter du ett högt detaljfokus som nästintill irriterar dina vänner, är självgående, positiv och intresserad av att jobba i ett entreprenöriellt bolag där vi har vansinnigt roligt på jobbet?

Läs vidare, för denna tjänst kan vara något för dig!

Om tjänsten


Som Accounts Receivable Accountant blir du en del av Benifys Finance-avdelning där du ingår i ett team om totalt nio personer. Tillsammans med tre kollegor utgör du AR-teamet, som ansvarar för företagets fakturering och därtill relaterade arbetsuppgifter, för såväl våra svenska som utländska bolag. Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat:
• Tjänstefakturering utefter avtal
• Utläggsfakturering baserade på beställningar i vår förmånsportal
• Påminnelse- och inkassohantering
• Återrapportering av kundinbetalningar
• Periodiseringar och intäktsuppföljningar
• Avstämning vid bokslut både månads- och årsvis
• Stöd till andra avdelningar i syfte att skapa så nöjda kunder som möjligt
• Löpande utveckling och effektivisering av våra rutiner och processer

VEM ÄR DU?

Vi söker dig som har en ”can do”- attityd och har förmågan att prioritera dina arbetsuppgifter efter behov. Du är utåtriktad och villig att lära dig, samtidigt som du är självgående och kan arbeta proaktivt. Dina arbetsuppgifter genomför du noggrant, men du är också lyhörd för när du behöver skifta fokus för att lösa en uppgift som är mer brådskande. Eftersom vi är en koncern på ”tillväxtresa”, där vardagen är föränderlig, trivs du i en roll där alla rutiner och processer inte är på plats, där du hela tiden måste vara med och utveckla och effektivisera vårt arbete. Vidare uppskattar du kontakten med kunder såväl som kollegor, eftersom du kommer att ha många kontaktytor av olika slag och i olika syften. Du är en härlig kollega och sprider positiv energi och har en lösningsorienterad attityd oavsett arbetsuppgift.

I övrigt ser vi att du har:
• Universitets- eller KY utbildning inom ekonomi
• Några års tidigare erfarenhet från en AR-funktion med större flöden
• Goda systemkunskaper, framförallt i Excel. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av affärssystemet NAV
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/2faabcd0e178
8
Reklam / Lagerstedts Bil söker en självgående och flexibel redovisningsekonom
« Senaste inlägg av Dovile skrivet februari 12, 2019, 03:39:36 PM »
Vill du ha jobb på Stockholms förmodligen bästa bilföretag? Lagerstedtsfamiljen är ett bilföretag som funnits i branschen i över 35 år och vi har idag ca 90 anställda. Vi är ett företag som står för trygghet och erfarenhet. Hos oss blir du en i familjen.

I dag finns vi på tre orter. I Haninge, Där vi har vår nya FordStore där vi säljer nya och begagnade Ford-bilar och har en serviceverkstad för Ford, i Högdalen där vi har både skadeverkstad för alla märken och serviceverkstad för VW, Skoda, Seat, VW Transport & Citroën och i Skarpnäck där vår serviceverkstad är auktoriserade för Ford, Kia, Hyundai, Citroën, Opel, Saab och Chevrolet.

Tjänsten

Vi söker dig som är ansvarsfull och noggrann och som trivs med att arbeta brett med redovisning. Som redovisningsekonom hos oss erbjuder vi dig ett varierande, fritt och självständigt arbete där du har det övergripande ekonomiska ansvaret för den del i vår koncern som du tilldelas. Vi ligger i framkant och arbetar löpande med att förbättra och utveckla våra processer varför vi även ser att du som söker har förmågan att bidra. Du blir en del av ekonomiavdelningen där ytterligare 3 personer arbetar med liknande arbetsuppgifter. Vi är ett team och hoppas att du trivs med att tillhöra oss och att vi tillsammans bidrar med en positiv energi och en trevlig atmosfär. I rollen som redovisningsekonom är du en viktig medarbetare och du rapporterar direkt till VD.

Arbetsuppgifter

Du kommer i huvudsak att arbeta med löpande redovisning, uppföljning, avstämning, resultatredovisning och analys. Exempel på dagliga arbetsuppgifter och ansvarsområden är:
• Kund- och leverantörsreskontra
• Bankärenden, likvider och avräkningar
• Löpande redovisning inkl. skatt- & momsredovisning
• Månadsavstämningar
• Resultatredovisning inkl. analys månadsvis
• Årsredovisning/bokslut
• Kontakt med revisor

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 5 års yrkeserfarenhet som redovisningsekonom i företag där du haft helhetsansvar för ett den löpande redovisningen samt utfört årsredovisning/bokslut. Vi ser gärna att du har en eftergymnasial ekonomiutbildning som redovisningsekonom eller motsvarande. För tjänsten krävs en hög datormognad, du har särskilt goda kunskaper i Excel. Då vi arbetar i Visma 1000 är det meriterande om du har erfarenhet av detta. Din svenska är flytande i både tal och skrift och din engelska är god.

Vem söker vi?

Som person har du ett personligt engagemang och en god förmåga att effektivt och noggrant driva ditt arbete framåt. Du är en analytisk person som är angelägen att leverera i rätt tid med hög kvalité och stor precision. Vidare är du en person som har lätt för att samarbeta och har en god planeringsförmåga. I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Övrig information

Tjänsten är på deltid 75%. I nuläget ett vikariat på 6 månader med möjlighet till permanent jobb.

Du kommer att vara placerad på Flygfältsgatan 13 i Skarpnäck.

Urval sker löpande så skicka därför in din ansökan redan idag!

Krav

Minst 5 års yrkeserfarenhet som redovisningsekonom

Haft helhetsansvar för ett bolags löpande redovisning

Utfört årsredovisning/bokslut

Mycket goda kunskaper i Excel

Flytande svenska

Meriterande

Eftergymnasial ekonomiutbildning till redovisningsekonom eller motsvarande

Erfarenhet av Visma 1000

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/d6c8ad950553
9
Reklam / Redovisningsansvarig sökes till Nordic Capital Services AB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet januari 15, 2019, 12:16:09 PM »
Vi söker en Redovisningsansvarig som ska ta ett helhetsansvar för redovisning och årsbokslut för ett antal bolag. Nordic Capital är beläget mitt i Stockholms city och erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med stort utrymme för eget ansvar. Vidare kan vi erbjuda dig en arbetsplats med mycket professionalitet där du får chansen att vara en del i detta och utveckla din kompetens i kombination med att du också bidrar med det du redan kan. Tjänsten är en del av den operationella ekonomiavdelningen med 10 medarbetare. I rollen rapporterar man till Director Finance.

Nordic Capital är en ledande private equity-investerare i Norden med ett starkt engagemang för att skapa starkare och hållbara företag genom förbättringar i verksamheten och värdedriven tillväxt. Nordic Capital fokuserar på utvalda regioner och sektorer där man har stor erfarenhet och bevisade framgångar. Huvudsektorerna är hälso- och sjukvård, teknik och betalningslösningar, finansiella tjänster, industrivaror- och tjänster, samt konsument- och detaljhandel. De huvudsakliga regionerna är Norden, norra Europa och globalt för hälso- och sjukvård.

Sedan starten 1989 har Nordic Capital investerat 13 miljarder euro i över 100 investeringar. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey och får rådgivning från rådgivningsbolag i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital, besök www.nordiccapital.com

Kvalifikationer
● Ca 6-10 års erfarenhet av redovisning och bokslutsarbete, gärna från redovisningsbyrå (redovisningskonsult) eller mindre till medelstort företag (upp till 100 anställda)
● Självgående i bokslut samt företags inkomst- och skattedeklarationer
● Flytande svenska och engelska i tal och skrift
● Gärna erfarenhet av
- Branscherna Private Equity och Professional Services
- Ägarledda bolag och holdingbolag
- 3:12-reglerna
- Redovisning i utländska valutor
- Redovisning av finansiella instrument

Personliga egenskaper

Vi söker någon som är detaljorienterad, vill ta eget ansvar och driva projekt i mål. Du är självgående och vill ge snabb och bra service. Du har ett gott självförtroende och hög integritet. Du vill arbeta tillsammans med andra och har ett intresse av att ständigt förbättra processer och rutiner.

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/c777c1d5047e
10
Reklam / Lönespecialist sökes till Tage Rejmes Bil AB
« Senaste inlägg av Dovile skrivet januari 10, 2019, 09:02:46 AM »
Vi stärker upp vår lönefunktion på Rejmes centrala lönenhet i Norrköping. Vi söker dig som är en driven person som tycker om att ta stort eget ansvar och är trygg i din roll som lönespecialist. Har ett stort intresse av lönefrågor samt är flexibel och tycker om att arbeta med människor och service.

Rejmes personalavdelning eftersträvar ständig utveckling och är en viktig funktion för helheten. Lönenheten är en central funktion som har till uppgift att säkerställa korrekta löner och bidra till ett ökat samarbete med utökad koncernsamverkan. Vi genomgår just nu en digitaliseringsresa. Vill du vara med?

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Rollen som lönespecialist hos Rejmes innebär att du tillsammans med tre kollegor är organisationens expert inom löne- och personaladministrativa området. Ni ansvarar för hela koncernens administration av löner samt är kontaktytan mot våra dotterbolag i lönefrågor.

Du bistår chefer och medarbetare i olika frågeställningar kring lön samt rapporterar pensioner och andra statistikuppgifter till berörda myndigheter. Du administrerar tjänstebilar, friskvårdsbidrag och arbetsgivarintyg.

Du kommer självständigt ansvara för löneberedningen i Agda PS. Här hanterar du allt från anställningsavtal, registrering, kontroller, tidrapporter, schemaläggning, reseräkningar, löneberäkningar/-körningar, till avstämningar, kontrolluppgifter samt semesterskuld- och årsskifteshantering.

Du kommer dessutom vara systemansvarig för lönesystemet, Agda PS. Initialt innefattar tjänsten mycket fokus på registervård i Agda PS.

Din profil

Vi söker dig som har minst fem års praktisk erfarenhet av självständigt lönearbete med helhetsansvar. Vi ser gärna att du har en djupare utbildning inom löneområdet. Du har en vana att arbeta i lönesystem, har du erfarenhet av Agda PS är det meriterande.

Du sprider energi och kunskap vidare i teamet och arbetar för att ni tillsammans skall nå era mål. Samtidigt som du arbetar självständigt och strukturerat och trivs med att arbeta i en hög arbetstakt och under tidspress i perioder. Givetvis är du noggrann och kvalitetsmedveten.

Det är viktigt med en god serviceanda och att ha förmåga att kunna prioritera och fatta beslut. Du har en god pedagogisk förmåga och kan med lätthet kommunicera i tal och skrift. Vi förutsätter att du har goda IT-kunskaper och intresse för teknikens möjligheter.

Uppfyller du kvalifikationerna för tjänsten är du välkommen med din ansökan!

Tjänsten är en heltidstjänst med placering på huvudkontoret i Norrköping.

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/0d8a7e957d09
: 1 2 3 ... 10