Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Öresavrundning

Startat av LS, september 29, 2010, 10:14:27 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

LS


Visma Ensild Firma har ingen funktion för öresavrundning. Hur bokför man då lämpligast t.ex. en inbetalning från kund/partner där det förekommer en sådan justering. Ska man bokföra enl. faktura och låta det bli en diff. mot balansen på girokontot eller ska man ta upp det exakta beloppet, vilket då resulterar i att momsbeloppet inte blir helt exakt (25% i det här fallet)?


Kiki

Ibland är jag för lat och slipper bokföra öresavrundning, är ju bara småbelopp, men annars använda jag mig av kontot 3740-öresavrundnung och då blir det korrekt både i bokföring och på bankkontot.

LS

Citat från: Kiki skrivet september 29, 2010, 12:32:23 PM
Ibland är jag för lat och slipper bokföra öresavrundning, är ju bara småbelopp, men annars använda jag mig av kontot 3740-öresavrundnung och då blir det korrekt både i bokföring och på bankkontot.

Problemet är att det inte finns någon sådan möjlighet i Visma Enskild Firma... Så hur hanterar man detta?

Kiki

Jaså.. :-\....finns det kanske ett konto typ övriga avdragsgilla kostnader/inte avdragsgilla kostnader? Kanske kan det i så fall vara en möjlighet att bokföra öresavrundningar där istället?

LS


Njet... Visma Enskild Firma har ett mycket förenklat gränssnitt för bokföring och när det gäller inbetalningar har man ingen som helst möjlighet att "bolla" med konton  :(

Till programmets försvar kan jag dock säga att detta förenklade gränssnitt underlättar i de flesta fall rätt mycket för bokföringsnoviser som mig. Dessutom får man väldigt mycket för pengarna (bokföring, bokslut, deklaration* & fakturering i ett paket).


*) Dock inget fullständigt skatteprogram

Fredrik Stigsson

Hej,

registrera momsen enligt vad som framgår av fakturan och registrera resterande belopp (inklusive öresavrundning) på intäktskontot. Öresavrundningarna kommer förmodligen att jämna ut sig i längden så att det aldrig uppstår några direkta problem i momskontrollen för momsrapporten. En justering för att få momskontrollen att stämma om öresavrundningarna skapat problemet är att justera intäktskontot mot eget uttag/egen insättning.

LS


Tack! Det enda problem som jag egentligen ser är att balansen på girokontot inte stämmer exakt med balansen på motsvarande konto i bokföringsprogrammet... Detta kanske iofs. inte gör så mycket? Det är mest för min egen skull som jag skulle vilja ha "synk" mellan kontona. Skulle man alltså kunna justera dessa små diffar med en egen insättning/uttag?

Fredrik Stigsson

Hej,

min tanke var att en inbetalning skulle registreras så att beloppet på girokontot stämmer med vad som blivit inbetalat, att momsen stämmer överens med vad som anges på fakturan och att mellanskillnaden hamnar på intäktskontot. Det problem som kan uppstå i det här fallet är att momskontrollen kan visa på en differens mellan "beräknad moms" och "redovisad moms" som kan bero på summan av öresavrundningar under hela momsperioden.

LS


..Men om man gör en "egen" inbetalning alt. uttag påverkas väl inte momsen (förutsatt nu att man bokför den ordinarie inbetalningen enl. faktura)?

Fredrik Stigsson

Hej igen,

jag menar att man kan justera intäkterna om det skulle visa sig att det uppstår större avvikelser i en momskontroll. Exempelvis så kan öresavrundningar göra att följande situation uppstår i momskontrollen.

Momsgrundande belopp 25 % (intäkt): 9 995
Beräknad moms, 25 %: 2 498,75
Redovisad moms, 25 %: 2 500
Avvikelse: -1,25



LS

#10
Jag förstår...

Men om man bokför enl. faktura bör momsbeloppet aldrig bli felaktigt. Det är endast saldot på kontona som då ej stämmer till 100% och det är denna "missmatch" som jag undrar ifall den är okej att korrigera med en egen enbetalning/uttag?


Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: Unikum skrivet oktober 07, 2010, 10:06:22 AM
Men om man bokför enl. faktura bör momsbeloppet aldrig bli felaktigt. Det är endast saldot på kontona som då ej stämmer till 100% och det är denna "missmatch" som jag undrar ifall den är okej att korrigera med en egen enbetalning/uttag?

Ja, i Visma Enskild Firma måste du göra på det sättet. Om du bara tillämpar en momssats i din näringsverksamhet och det förekommer en avvikelse i skattedeklarationen så kan det resultera i ett samtal från Skatteverket, om du har din försäljning i flera momssatser så blir det dock omöjligt för Skatteverket att se en sådan avvikelse i och med att den momspliktiga försäljningen buntas ihop.

Tänk dock på att en avvikelse i Momskontrollen kan bero på annat än öresavrundning  :).