Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Utbetalning traktamente

Startat av Kiki, september 16, 2010, 02:32:48 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag funderar lite på vad som är bättre för vårt AB.

Betalar ut skattefria traktamente till oss, eller är det bättre att göra avdrag i deklarationen vid årets slut.

Visst är det en kostnad för företaget som sjunker ner lite vinsten som ska beskattas, men likviditeten måste ju ändå finnas, och det som betalas ut måste också tjänas in i helst i förväg.. ::). D.v.s företaget måste ha råd för att kunna betala ut traktamente.

Har någon kanske redan räknat på det hela vad som är mest lönsamt, om vi utgår ifrån att likviditeten finns?

Samma fundering har jag vad det gäller räntan då företaget har en skuld till oss. Räntan som är en kostnad medför att den beskattade vinsten blir lägre. Om jag istället ta ut beloppet AB har skuld till oss och sätter in pengarna på externt sparkonto får jag räntan därifrån.

Jag bara undrar vad är mest lönsamt. Jag skulle kanske räkna på det, men kanske är det nån här som vill dela med sig sina erfarenheter? ;D

tacka,
Kiki

Cordula

Jag kan inte säga att jag har erfarenhet med detta, men vad som gäller skattefria traktamenten kan jag inte tänka mig att det gör någon skillnad om du betalar ut eller ej. Om man kostnadsför som (utbetald) lön eller som traktamente, det spelar väl ingen roll, kostnad är kostnad, oberoende av hur man deklarerar den.

Ränteskuld är en annan sak. Jag tror att skuldräntan är alltid högre än inkomsträntan. Alltså borde det vara mest fördelaktigt att inte betala ut räntan till er, även om ni eventuellt får inkomsträntan när ni placerar pengarna på ett externt sparkonto. Och för dem räntorna skattar du ju dessutom.


TimFaste

Traktamenten

Om vi håller oss till de kostnadsersättningar som är skattefria så är det som en fördel att ta ut det man har rätt till ifrån bolaget. Kombinationen skattefritt och avdragsgillt är oslagbar! :D

Ifall likviditeten kniper så är det möjligt att ta kostnaden i AB:t och bokföra det som en skuld till närstående personer.

Ränta

Du har samma förhållande när det gäller ränta. Inkomst av kapital är beskattat rakt av med 30 % - utdelning från fåmansbolag har särskilda förmånliga regler, men det är en annan fråga. Räkna själv på hur det blir. Låt oss säga att du vill ha ut 7 kkr i plånboken.

Vid ränteutbetalning är kostnaden för bolaget 10 kkr.
Vid löneutbetalning är kostnaden betydligt högre (hur stor den är beror på din egen marginalskatt och så måste du lägga till arbetsgivaravgiften).

Nu är det inte fritt fram att ta ut hur mycket ränta som helst. Det förutsätter i princip att bolaget har behov av kapitalet och att räntan är marknadsmässig.