Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Skattedeklaration och preliminär skatt

Startat av Kiki, september 14, 2010, 11:14:20 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har en fråga angående preliminär skatt i sammanhanget till löneutbetalning.

Antar vi att AB betala ut 10 000 i lön
Då deklareras och betalas arbetsgivaravgift på det beloppet till skatteverket.
När jag räknat ut efter skattetabell och kolumn betala jag ut resp. belopp som är kvar efter preliminär skatt till anställd.
När jag nu vill bokföra det hela har jag läst under bokföringstips att den preliminära skatten inte är en kostnad?
Det förstå inte jag. Är inte hela lönen till anställda en kostnad? Vem ska annars stå för det?

Tack för svar,
Hälsningar
Kiki


TimFaste

Vi tar dina 10 000 kr i lön som ett exempel. Som du ser här nedan kan man beskriva det i tre steg. 1) Löneutbetalningstillfället; 2) Uppkommen skuld avseende arbetsgivaravgift (och eventuellt övriga sociala kostnader); 3) De transaktioner som uppstår på skattekontot som en följd av den inlämnade skattedeklarationen.

Först löneutbetalningen med avdrag för den anställdes källskatt:
1940  7 000:- kredit
2710  3 000:- kredit
7010 10 000:- debet

Som du ser är hela lönen en kostnad, men eftersom du bara betalar ut 7 000:- (i mitt exempel) så blir det innehållna beloppet en skuld till Skatteverket för den anställdes räkning.

I anslutning till lönen - eller under den månaden - kan du också bokföra arbetsgivaravgiften (31,42% utan regionala nedsättningar):
2730  3 142:- kredit
7510  3 142:- debet

Man kan göra samma tilläggsbokföringar när det gäller Fora, semesterlöneskuld, arbetsgivaravgifter på semesterlöneskulder m.m. Om man får med alla dessa kostnader så hamnar man på en totalkostnad i närheten av 15 000 kr.

Så tillbaka till skatten och den kommande skattedeklarationen. Påföljande månad händer följande på skattekontot.
  1630  3 142:- kredit
  1630  3 000:- kredit
vilket du motbokar så här:
  2710  3 000:- debet
  2730  3 142:- debet

Hoppas att det klarnade något.

Kiki

Hej TimFaste,

tack för ditt svar. Jo det förklarade det mesta:-)
Sist bokar jag sen skatten mot 1930 när betalningen görs till skatteverket, eller hur?

Tack så mycket!
8)

TimFaste

Enligt min modell bokar du betalningen till skattekontot så här:

1940   6 142:- kredit
1630   6 142:- debet

Jag rekommenderar alltid att man bokför betalningarna till skattekontot som en ren överföring från ett konto till ett annat. Det finns många som bokför betalningen mot kontot för arbetsgivaravgifter, källskatter och bolagsskatt m.m. men den "sammanblandningen" leder enligt min mening lätt till felbokföringar. Dessutom kommer huvudbokens konto 1630 inte att spegla de affärshändelser som i verkligheten träffat det kontot.

Den modellen stämmer också överens med Bokföringsnämndens uttalande U:2 (följ gärna länken och läs vad de skriver).

Kiki

Tack för ditt svar. Jag läste vad som står i länken och hur man bokför löner i bokföringstips. På det sist nämnda blir det krångligt till slut.

Jag tror att jag fattar nu vad du menar, fast att din sista förstår inte fullt ut tror jag. Alltså du menar att jag skulle bokföra det som du beskrev i första post. Och avslutningsvis när pengarna går till skatteverket bokför 1630 mot 1940(1930 använder jag).

Nu bara en slutfråga till tidspunkten.
Jag tjänar in i AB under September.
Lönekörning fylls i.....äh...kanske första veckan i oktober fixar bokföring, fast att i stället för 1930 som utbetalning som en skuld till anställd.
Betala ut lån den 25.oktober, och bokför 1930 mot skulden.
De 12. November lämnas skattedeklaration och betalning ska vara skatteverket till handa senast den dagen. I och med betalningen gjordes bokförs 1930 mot 1630.
Sant?? ;D

Många transaktioner faktiskt.. ;)

Är det någon anledningen som hindrar mig att betala ut till anställd när lönekörningen fixas, dvs. första vecka efter intjänad tjänst/arbete? Är det upp till mig? Jag är ju min egen chef.. 8) Jag skulle slippa en bokföringstransaktion.

Jag tackar..för din hjälp
Kiki



TimFaste

Citera... fixar bokföring, fast att i stället för 1930 som utbetalning som en skuld till anställd ...

Njae, de flesta väntar nog att bokföra lönen tills de faktiskt betalar ut den.

Om man över huvud taget gör något liknande det som du föreslår så är det nog att man bokför upplupna lönekostnader i den period som lönen tjänades in! Då krediteras 2910 Upplupna löner och debiteras 7019/7219/7229 Upplupna löner och vinstandelar. Upplupna arbetsgivaravgifter m.m. kan då också beräknas och bokföras på kontona 2940 Upplupna sociala avgifter och 7519 Sociala avgifter för semester och löneskulder. Det är sällan som man bokför dessa förändringar löpande, utan man lägger upp skulden när bolaget börjar sin verksamhet och sedan kollar man om den är ungefär rimlig. I bokslutet görs alltid en exakt beräkning och bokning.

CiteraÄr det någon anledningen som hindrar mig att betala ut till anställd när lönekörningen fixas, dvs. första vecka efter intjänad tjänst/arbete? Är det upp till mig? Jag är ju min egen chef.. Cool Jag skulle slippa en bokföringstransaktion.

Naturligtvis kan du betala ut lönen när du vill, men det påverkar din likviditet om pengarna ska ut tidigare! Och har du väl påbörjat ett system där de anställda förväntar sig lönen tidigare så lär du nog få hålla fast vid det och då har du permanentat en negativ likviditetspåverkan samtidigt som du skapar onödig stress för dig själv. "... slippa en bokföringstransaktion ..." - tja, det gör du ju ändå om du gör som jag säger!  ;D

Kiki

Tack för ditt svar...som alltid hjälpte det jättemycket!

Kiki