Hur ska jag kontrollera ekonomin i mitt företag?

Startat av Kretslopp, september 03, 2010, 06:43:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kretslopp

Jag har drivit mitt företag i ett år och bokför enligt kontantmedtoden (enskild firma). Jag har fakturerat ca 530´kr men har hittills bara haft en försäljning (enligt bokföringen) på  360´kr pga av lång kredittid från min kund. Kostnader har jag haft på ca 20´kr så resultatet enligt bokföringen är 340´kr. Jag har tagit ut sammantaget 112´kr (egna uttag - egna insättningar). I skatt har jag hittills betalt ca 70´kr. Upplupen moms att betala är 25´kr.

Då tänker jag så här: Schablonmässigt kan jag räkna med att få behålla ca 50% av vinsten efter skatt. 50% av 340´är 170´alltså ska ca 170´in i skatt. Jag bör då ligga ca 100´efter med skatten. Dessutom ska 25´in i moms.

Jag har 160´på kontot, i princip ska jag betala in  125´av dessa till skatt.
´
Men å andra sidan, jag borde kunna ta ut 170´i "lön" men har bara tagit ut 112´, då borde jag kunna ta ut 58´till.


Men jag har bara 160´på kontot. 125 till skatten plus 58 till mig blir 183´. Då fattas 23 tusen. Eller var tänker jag fel?

mikaelgreen

Du tänker helt rätt, men nånstans är det nåt som saknas. Om du har 340 tkr i vinst borde ditt egna kapital vara 340 tkr minus uttagen, dvs 340 tkr minus 112 tkr minus 70 tkr, summa 158 tkr. Dina tillgångar är 160 tkr (bankkonto) och skulder 25 tkr (momsen), dvs eget kapital 135 tkr. Så mycket riktigt saknas det 23 tkr i beräkningarna. Kan inte svara på varför om vi inte får se balansräkningen, tyvärr.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kretslopp

Tack Så himla mycket, nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter!!! Tack tack!

Kretslopp

Du får gärna se min balansräkning, kan jag skicka den till dig?

När jag gör en balansrapport i mitt bokföringsprogram BL, så ser uträkningen för eget kapital ut så här (jag har bokfört några poster till sedan tidigare siffror)
Eget uttag 138 000:-
Avräkning för skatter 80 000:-
Reultat - 390 000:-
S:a eget kapital - 173 000:-
Kortfristiga skulder (moms) - 38 000:-
S:a eget och främmande kapital - 211 601:-
(varför anges allting i omvänd polaritet än det du sa?)
Tillgångar: 7000:- (dator och en kamera funderar på om de ska läggas på konton som räknas som tillgångar, borde i alla fall avskrivas fort eller?)
Kassa: 205 000:-
S:a 211 601:-

Jag är mycket tacksam för hjälp, kan inte få ihop detta!

Kretslopp

Kan det bero på att jag bokfört en dator och en kamera som investeringar, det var inte min avsikt men de verkar hamna som tillgångar? Och nu verkar inte skillnaden bli lika stor som när jag räknade förut...

TimFaste

Datorn och kameran kan du bokföra kredit inventarier (konto 1220?) och debet 5410 Förbrukningsinventarier. Resultatet blir då 7 kkr lägre, d.v.s. 383 kkr.

Din modell med att hälften går åt i skatt och egenavgifter kan vara en bra tumregel, så vi kör med den.

Vinst: 383,0
Skatt: 191,5
Behålln: 191,5
Uttaget: -138,0
Återst: 53,5

Om vi tittar på pengarna som är kvar

Kassa: 205
Skatt: -111,5 (191,5 ./. 80,0 som redan är betalt)
Moms: -38,0
Återst: 55,5

Skillnaden är 2 kkr som måste bero på avrundningar uppåt och neråt (138 000 + 80 000 - 390 000 - 38 000 är ju inte lika med 211 601  ;D)




mikaelgreen

Instämmer med Tim.

Angående din fråga om omvänd polaritet - det är bara så de flesta system skriver balansräkningar. Skulder och eget kapital anges med minustecken. Man kan iofs ifrågasätta pedagogiken i det. I årsredovisningar sätter man t ex inte ut minustecken på samma sätt.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kretslopp

Tack så hemskt mycket för hjälpen, fattar inte riktigt varför det var så mycket fel i första fallet, men nu verkar det ju stämma så det är väl bara att vara glad för det!

Tack!

TimFaste

Det här med debet och kredit har såvitt jag förstår aldrig skapats med pedagogiken som mål. Däremot som ett hjälpmedel för att möjliggöra information och kontroll. Saknas det pedagogiska inslaget då helt när eget kapital ser ut som en skuld?

Nej, inte helt och hållet i vart fall.

Se företaget som din "förvaltare". Du sätter in pengar på företagets konto som ska bedriva själva "förvaltningen". Den klassiska konteringen är:

Debet: 1940 Bank (lätt som en plätt att förstå!)
Kredit: 2010 Eget kapital (det är nu det rör ihop sig!)

Men tänk så här; om du lämnar pengar till din förvaltare - är det dina pengar eller förvaltarens? Dina så klart! Förvaltaren måste också se dem som dina! Då är det logiskt att det egna kapitalet faktiskt är en skuld!

Men hur kan intäkter bokföras i kredit! Det kan väl inte vara klokt i alla fall?

Jodå! Det är nämligen bara informationsbehovet som gör att vi bokför över en resultaträkning! Vi hade kunnat nöja oss med en balansräkning och bokfört alla intäkter och kostnader direkt mot eget kapital! Om din "förvaltaren" i sitt uppdrag tjänade pengar - vems var de pengarna? Dina eller "förvaltarens"? Dina så klart - alltså ökade det egna kapitalet, eller om vi säger så, skulden till dig. Kredit eget kapital. Om han/hon förlorade pengar i sin förvaltning, vem drabbade det? Dig eller "förvaltaren"? Dig så klart! Det egna kapitalet hade minskat genom att debiteringarna var större än krediteringarna.

Resultaträkningen är således bara en spegling och specifikation av de händelser som påverkar det egna kapitalet. Därför hamnar intäkterna i kredit och kostnaderna i debet!

Inte för att det blev lättare att förstå, men jag hade nog lite skrivklåda :D