Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

sidoordnat bokföring

Startat av Kiki, augusti 18, 2010, 07:10:31 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hejo,
I och med att jag nu bestämt mig för att arbeta med journaler och serier kommer här en fråga.
När jag väljer olika serier ex:
A1, A2....leverantörsjournaler och leverantörsutgifter
B1, B2....kundfordringar och intäkter
C1, C2...löner
D1...bil
E...övrigt...eller vad som helst....

Samt 2 resultatenheter.

nu blir det ju så att för varje serie blir det datumordnat, jag bokför ex. en leverantörsfaktura när den inträffar och när den blev betalt. Samma för andra serier. Men jag måste ju egentligen har hela bokföring efter varje inträffade händelse. Under utskrift kan jag väljer om jag vill skriva ut i serier eller i datumordning, men i pärmen kommer jag ju att samla mina underlag efter mina serier, eller hur?
Jag tänkte ha en pärm med leverantörsfakturor och en med journalerna, osv. separat för varje resultatenhet.

Vad säger ni, låter det ok? Hur gör ni?

Tack för hjälpen.
Kiki

TimFaste

Jag köper serierna A respektive B för leverantörsfakturor respektive kundfakturor.
Serie C för löner, ja, det kan nog också vara fiffigt.
När du kommer på D för bil börjar jag bli fundersam. Bilkostnader kan ju då dyka upp som dels leverantörsfakturor och dels som kontant- eller kontokortskvitton, eller hur?
E för allt annat verkar ju också fiffigt. Där finns alla betalningar och övriga bokföringar.

Journaler skulle jag sätta i en enda pärm, men med olika flikar för varje typ av journal. Där kommer du förmodligen inte att leta särskilt ofta.

Men olika pärmar för olika resultatenheter, nej, där tror jag att du börjar slå knut på dig.

Underskatta inte sökmöjligheterna i ditt administrativa program. Det är DÄR du ska SÖKA när du vill titta på kostnader och/eller intäkter för vissa konton, viss resultatenhet etc. Om du där börjar fundera över verifikat A55 så går du till leverantörspärmen och tittar på fakturan tillsammans med eventuella följesedlar. I programmet söker du också efter alla bilkostnader - oavsett hur de har inträffat.

Citera...jag bokför ex. en leverantörsfaktura när den inträffar och när den blev betalt ...

Det stämmer! I alla fall om du menar att du dels bokför den ankomna fakturan via registreringen av leverantörsfakturor och sedan betalningen för sig.

Sedan har SPCS Visma kanske egna funktioner som jag inte känner till som ändrar på diskussionen om serier, men det känner säker andra till och kan kommentera ...

Kiki

hej,

tack så mycket, ditt svar hjälper mig väldigt mycket!

Hälsningar Kiki
8)

Kiki

Hej,

jag nu ändå en följdfråga.

Om vi nu säger jag har min pärm sorterad efter serier, men har 2 olika pärm till..en till anlända leverantörsfakturor och en till fakturor jag skickat ut......måste jag då samla kontantkvitton med? Exempel tankkvitto..andra kontantbetalningar där man inte får en faktura hemskickad?

Eller tar ni kontantkvitto som bokföringsunderlag med konteringsstämpel på, eller samlas dem med i leverantörsfakturor?

Jag vill ta chansen att från och med Aktiebolaget gör min administration bättre och enklare och letar därför efter tips av er som är mer erfaren.. 8)

Kiki

TimFaste

CiteraE för allt annat ... Där finns alla betalningar och övriga bokföringar.

Som jag ser det så finns där alltså också alla kontantkvitton och övrigt bokföringskrafs ...

Kiki

Citat från: TimFaste skrivet september 09, 2010, 03:17:59 PM

CiteraE för allt annat ... Där finns alla betalningar och övriga bokföringar.

Som jag ser det så finns där alltså också alla kontantkvitton och övrigt bokföringskrafs ...

Just det.. :D...nu börjar jag krånglar mig själv... :P

Tack så mycket**hehe**
Kiki