Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Momsproblem

Startat av Kiki, augusti 01, 2008, 05:56:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,
Nu har vi fakturerad kunden i Danmark i dansk valuta och moms.
För enkelhetens skull skall summan först betalas in på ett danskt konto min man har kvar där.
Eftersom det är danmark som kommer att kräva momsen tillbaka tänkte vi att bara överföra summan av inkomst av tjänst och momsen skall ligga kvar på det danska kontot.

Är det krångligt att göra på så sätt?
Har ni kanske enklare lösningar?

Och är mitt sätt överhuvudtaget ok?

Annars är det ju så att man hela tiden behöva räkna om valutan hela tiden om och om igen, eller hur?

Ser fram emot era förslag.. ;D

Hej så länge,
Kiki

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Om en kund i utlandet vill kräva tillbaka moms så gör de det från Skatteverket i Sverige. Den moms som ett svenskt företag tar ut från en kund i utlandet skall redovisas och betalas till Skatteverket i Sverige. Om ett svenskt företag tar ut moms från en kund i utlandet så är det alltid svenska momsregler som gäller.

Då danmark är ett EU-land så kan man fakturera företag i Danmark utan att lägga på någon moms alls under förutsättning att det danska företaget är momsregistrerat. Är inte det danska företaget momsregistrerat (Har inget VAT-nummer) så skall svensk moms tas ut, en sådan försäljning till ett icke momsregistrerat företag i annat EU-land behandlas som Svensk försäljning. Om man säljer till en privatperson i ett annat EU-land så skall moms tas ut.

Hoppas detta hjälper dig.

OBS! Momsen i danska kronor skall redovisas och betalas i Svenska kronor, växelkursen vid fakturadatum används vid omräkning till SEK.

Kiki

Tack för ditt svar.

Det som saknas ovan vad jag skrev är, att min man inte jobbade i Sverige utan i Danmark för ett danskt företag.
Jag har redan ringt till sveriges skatteverket och de sa att det är danska regler som gäller.
I så fall utgör jag ifrån att jag behöva betala momsen i Danmark. Det är det vad dem sa i alla fall, även det danska skatteverket. :-\

Hoppas bara att jag inte gör fel på något sätt.

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Ok, så ni har en firma registrerad i danmark också, i så fall är det klokt att använda ett konto i DKK för diverse betalningar i Danmark, bland annat moms.