Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Samband redovisning beskattning

Startat av Allanicknameseupptagna, augusti 07, 2010, 08:30:27 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Allanicknameseupptagna

Hej!

Sitter och avnjuter Jan Thomassons "Extern redovisning och finansiell analys", och känner mig väldigt förbryllad av denna bok som i mitt tycke är något restriktiv med att ge tydliga, pedagogiska förklaringar.  :)

Något som tycks vara centralt och som jag inte begriper, men som boken hela tiden återkopplar till, är samband eller inte samband mellan redovisning och beskattning. T ex står det i kapitlet om värdering för anläggningstillgångar, här byggnader och mark: "Skattemässigt gör man planenlig avskrivning för värdeminskning av byggnad respektive av markanläggning. Inget samband finns mellan redovisningen och beskattningen, dvs avskrivningarna i redovisningen behöver inte vara desamma som de i deklarationen."

Med mina begränsade kunskaper från kursen på A-nivå så trodde jag redovisningen var själva utgångspunkten för vilken skatt det blir. Jag begriper inte heller vad deklaration har att göra i sammanhanget. Den enda deklaration man gör i ett AB är väl månadsvis deklaration av moms, personalskatt, soc avgifter och preliminär skatt. Beskattningen trodde jag avgjordes i årsredovisningen, närmare bestämt i resultaträkningen. Avskrivningar i en deklaration låter för mig helt obekant?  ???

Om någon har lust att hjälpa mig på traven så skulle jag bli mycket lättad. Och jo, detta är tentaplugg så vill ni av principiella skäl inte hjälpa mig pga detta så respekterar jag det också och hoppas att det lossnar ändå.

Tack

mvh Olof

TimFaste

Först en liten kommentar angående "deklaration".

Skattedeklarationen kan ha olika innehåll månad för månad. T.ex. arbetsgivaravgifter och avdragen källskatt är beroende av om man har löner till anställda. Det är ju sällan man inte har det så det är korrekt att det är månadsvis (säger vi). Mervärdeskatten kan deklareras i skattedeklarationen varje månad eller var tredje månad. Den kan också finnas med i inkomstdeklarationen om bolaget är registrerat för årsvis moms.

Preliminär skatt finns inte i skattedeklarationen! Bolaget lämnar in en preliminär deklaration och sedan kommer ett beslut från Skatteverket som talar om hur mycket som ska  betalas varje månad. Beloppet belastar sedan automatiskt skattekontot. Det beloppet kan då innehålla summan av inkomstskatt, fastighetsskatt, löneskatt på pensionskostnader m.m.

Jo, ett aktiebolag lämnar en inkomstdeklaration varje år! Årsredovisningens resultaträkning finns med som ett Standardiserat RäkenskapsUtdrag enligt en särskild kodnyckel som i allmänhet förkortas SRU-kod. Resultaträkningen blir därigenom plattformen som deklarationen utgår ifrån. Justeringar görs sedan för icke avdragsgilla kostnader och icke skattepliktiga intäkter. Justeringar kan också göras för avvikelser mellan tillämpade regler för avskrivningar på byggnader och mark jämfört med skattemässiga regler. Inom fastighetsområdet finns inget krav på överensstämmelse mellan avskrivningar i räkenskaperna och skattereglerna.

När det gäller avskrivningar av maskiner och inventarier finns däremot ett sådant krav. Ifall avskrivningarna i räkenskaperna inte överensstämmer med skattereglerna får man inte tillämpa den s.k. huvudregeln (30 %-regeln) och kompletteringsregeln, utan måste i deklarationen återföra gjorda avskrivningar och i stället använda sig av restvärdemetoden (25 %).

Allanicknameseupptagna

Först vill jag tacka så mycket för ditt svar.

Preliminär skatt var nog fel ordval av mig. Jag syftade på den skatt som, precis som du säger, man betalar enligt det beslut man erhållit från Skatteverket (som baseras på den preliminära deklarationen, förutsatt att man gjort rätt då). Jag vet hur konteringarna för månatlig skattedeklaration ser ut (eller kan se ut) då jag i A-kursen gjorde konteringar+bokslut för ett AB ett räkenskapsår i ett bokföringsprogram, med bara en pärm verifikationer som utgångspunkt. Dock har jag aldrig sett en sådan preliminär deklaration så jag har aldrig behövt fundera över att det föreligger skillnader mellan avdragen skattemässigt och bokföringsmässigt.

Angående just avskrivningar. Skulle du vilja ta ett exempel på där avskrivningar av anläggningstillgångar i redovisningen inte stämmer överens med skattereglerna? För jag förstår själv inte hur man skulle nå ett sådant scenario?
Jag trodde att man tillämpade räkenskapsenlig avskrivning i både redovisningen och i skattedeklarationen (förutsett att man är t ex ett AB, och inte måste begränsas till restvärdesavskrivning) så jag förstår inte hur det ska kunna uppkomma en skillnad via avskrivningarna (eller värdeminskningsavdrag som det väl heter i IL). Det enda jag kan tänka mig är om man är ett N1 företag och råkar använda räkenskapsenlig avskrivning i bokföringen och sen inser att man inte får göra det, så de restvärdesavskrivningar man måste göra i deklarationen inte stämmer med bokföringen så att säga.

Ang avdragsgilla kostnader osv så kan jag däremot förstå att om man drar av en kostnad i resultaträkningen, som inte är avdragsgill, så blir det en diff när man gör skattedeklarationen. Jag förstår däremot inte hur man justerar den skillnaden sen bokföringsmässigt? Jag menar du kan väl knappast visa en annan skatteskuld i balansräkningen än vad som är den verkliga? Blir väl ingen rättvisande bild då :)

TimFaste

Citera...i både redovisningen och i skattedeklarationen...

>:( säg inte skattedeklaration! Det heter Inkomstdeklaration!  >:(  ;D

CiteraSkulle du vilja ta ett exempel på där avskrivningar av anläggningstillgångar i redovisningen inte stämmer överens med skattereglerna?

Det ska inte behöva uppstå när det gäller maskiner och inventarier, men kan mycket väl bli aktuellt när det gäller byggnader. Principen för avskrivningar är ju följande:

+ anskaffningsutgiften
- beräknat restvärde vid nyttjandetidens slut
= underlag på vilket värdeminskningsavdraget beräknas

Årlig avskrivning = underlaget / beräknad nyttjandetid

Om nu man för ett industriellt projekt med kort livslängd skaffar en byggnad som mycket snabbt förlorar sitt värde så kan det vara rimligt för att ge en rättvisande bild att skriva av byggnaden på kortare tid än vad skattereglerna tillåter. Då måste man i deklarationen återföra den del av avskrivningen som överstiger max tillåtna avskrivning.

CiteraAng avdragsgilla kostnader osv så kan jag däremot förstå att om man drar av en kostnad i resultaträkningen, som inte är avdragsgill, så blir det en diff när man gör skattedeklarationen. Jag förstår däremot inte hur man justerar den skillnaden sen bokföringsmässigt? Jag menar du kan väl knappast visa en annan skatteskuld i balansräkningen än vad som är den verkliga? Blir väl ingen rättvisande bild då

"Skattedeklaration" hrmffff - Inkomstdeklaration ... I bokslutet fastställer jag skatteskulden och tar därvid hänsyn till skatt på icke avdragsgilla kostnader och skattefrihet för icke skattepliktiga intäkter. Skatteskulden i bokslutet är därmed den verkliga! Vilket ger en rättvisande bild.

Allanicknameseupptagna

Citerasäg inte skattedeklaration! Det heter Inkomstdeklaration!   

Potato, potato  ;) Nej men jag noterar det.

Citera"Skattedeklaration" hrmffff - Inkomstdeklaration ... I bokslutet fastställer jag skatteskulden och tar därvid hänsyn till skatt på icke avdragsgilla kostnader och skattefrihet för icke skattepliktiga intäkter. Skatteskulden i bokslutet är därmed den verkliga! Vilket ger en rättvisande bild.

Aha, på så vis! Tack.

CiteraOm nu man för ett industriellt projekt med kort livslängd skaffar en byggnad som mycket snabbt förlorar sitt värde så kan det vara rimligt för att ge en rättvisande bild att skriva av byggnaden på kortare tid än vad skattereglerna tillåter. Då måste man i deklarationen återföra den del av avskrivningen som överstiger max tillåtna avskrivning.

Är det inte fråga om en nedskrivning då? Det förekommer inte i skattelagstiftningen?
Förstår jag det rätt som att man i så fall får en högre skatt i slutändan än vad man borde få utifrån det uträknade resultatet i bokslutet? Hamnar nerskrivningen som en "icke avdragsgill kostnad" då i Inkomstdeklarationen? Please bear with me  ;D

TimFaste

Potato potato potato = Harley Davidsons sätt att beskriva och skydda sitt motorljud så att andra tillverkare inte får efterlikna detta omisskännliga ljud!  ;D

Ja, det blir högre skatt! ;D

Nedskrivning är en åtgärd som görs vid ett givet tillfälle då en värdenedgång bedöms vara bestående. Den är för övrigt inte heller avdragsgill!