Hjälp med Bokföring av åretsvinst och preliminärskatt!

Startat av AEK, augusti 06, 2010, 06:09:44 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

AEK

Hej, sitter och funderar över hur jag ska bokföra åretsvinst, preliminärskatt och momredovisning hoppas någon kan hjälpa mig med följande frågor;

1, Under mitt första räkenskaps år har jag betalt in för lite preliminärskatt då verksamheten gått bättre än jag trott. Efter att jag gjort en skatteberäkning till deklarationen så är diffen ca 50 000kr. Jag betalade in differansen direkt till mitt skattekonto och gjorde en ny preliminär deklaration. Men skall jag bokföra denna diff på 50 000kr per 12/31 på något vis? Eller skall jag bokföra den när inbetalning till skattekontot skedde i feb? Och vilka konton ska jag använda. Har tidigare under året använt mig av 2012 för inbetalning av preliminär skatt.

2, Efter att tämt kontona 2610 och 2640 på 2650, skall jag då bokföra 2650 mot egetkapital och isf vilket konto 2010 lr 2012 för det också?

3, Åretsvinst, efter att bokfört årets vinst mot 2019 och 8999 skall alla 2010-2019 konton tömmas hur sker det och varför? Vilken bokföring skall göras på vilket år.

Hoppas nån kan hjälpa mig med mina frågor.

MVH

Anna

TimFaste

1. Per den 31 december gör du ingenting! Inbetalningen i februari bokförs mot 2012 på samma sätt som du bokfört tidigare.

2. Konto 2650 töms mot 2012 när beloppet belastar ditt skattekonto.

3. Tömning av kapitalkonton är något man tillämpar av två skäl (tror jag). Det ena skälet är att i annat fall skulle man få en aldrig upphörande ackumulering av uttag, insättningar och årsvinster. Det andra skälet - som hänger samman med föregående resonemang - är att om man per nästkommande års första dag/period tömmer kontona 2011-2019 mot konto 2010 så motsvarar saldot på konto 2010 verkligen nettot av föregående års utgående kapital och man ser dessutom enkelt det nya årets uttag och insättningar allteftersom de inträffar.