Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Uttjänt dator

Startat av LS, juni 15, 2010, 08:22:37 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

LS


Numera är ju beloppet höjt för ivesteringar så att de flesta datorer (kostnad under ett halvt basbelopp) inte ska skrivas av. Istället ska de tas upp som en kostnad för året, men hur hanterar man en sådan dator när den passerar treårsgränsen och blir "värdelös"... Är det då bara att avföra den ur inventrarieförteckningen utan vidare justeringar i bokföringen?

TimFaste

Jag skulle vilja kommentera två saker.

För det första är gränsen ett halvt basbelopp ingen "tvingande" regel i den meningen att man "måste" kostnadsföra anskaffningar som understiger ett halvt prisbasbelopp. Vilken policy som ska tillämpas beslutas av företagsledningen eller den/de som de delegerat dessa frågor till. Jag som redovisningskonsult har t.ex. ingen rätt att bestämma för mina kunder hur de ska göra, utan är skyldig att inhämta deras vilja eller uppfattning i den frågan. Det Skatteverket har gjort är att "tillåta" att det som egentligen skulle kunnat betraktas som inventarier kostnadsförs under förutsättning att livslängden är max 3 år och anskaffningsutgiften högst ett halvt basbelopp.

För det andra blir den naturliga följden av direkt kostnadsföring att inköpet i normalfallet inte behöver föras upp i ett anläggningsregister. Anläggningsregistret är en specifikation som ansluter till anläggningstillgångar på t.ex. konton i klass 12. Det hindrar naturligtvis inte att man ur intern kontrollsynpunkt vill hålla koll på t.ex. datorer, skrivare, skanner (eftersom vi inte har något genitiv "s" i svenskan så vet jag inte hur man skriver skanner i flertal ???) eller annan liknande utrustning - s.k. förbrukningsinventarier - i någon form av register. Men in- och bortföringar ur ett sådant register blir då mer en fråga om hur länge sakerna är i bruk - inte hur gamla de blivit.

LS


I det här fallet rör det sig om en enskild firma utan anställda. Är det då okej att skänka bort en dator (t.ex. till mig själv) utan vidare justring i bokföringen när den inte längre används i företaget?

TimFaste

Alla uttag från firman till dig som privatperson skall värderas till marknadsvärde - och för det ska moms redovisas. Det som inte har något värde ... tja, det försvinner väl ...

LS

Citat från: TimFaste skrivet juni 15, 2010, 10:06:58 AM

Det Skatteverket har gjort är att "tillåta" att det som egentligen skulle kunnat betraktas som inventarier kostnadsförs under förutsättning att livslängden är max 3 år och anskaffningsutgiften högst ett halvt basbelopp.


En liten kommentar här bara... Jag tror inte att den här treårsgränsen är något villkor ifall prislappen hamnar under ett halvt prisbasbelopp. Som jag uppfattar regeln är det antingen eller som gäller  ::)



TimFaste

Förlåt - det skulle varit "eller" ---  :-[