Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Fonderade medel

Startat av Mathz, maj 26, 2010, 11:21:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mathz

Hej på er alla.

Har kört fast i ett problem med att lösa upp fonderade medel i en förening.

Förra året fick vi ett bidrag till en investering. För att 'låsa' dessa pengar i bokslutet fonderade jag dem.
Nu har vi använt pengarna, men jag kommer inte på hur återfår dessa i bokföringen.
När pengarna kom in på BG så lade jag undan på konto 2011. Nu när jag betalar ut vill jag visa hur pengarna har använts.

Hoppas att nån här har ett tips.

Mathz

TimFaste

#1
Bidrag som avser att täcka en investering ska reducera investeringens anskaffningsvärde. Om din förening upprättar en årsredovisning enligt Årsredovisningslagen så bör noten till balansräkningens poster under rubriken "Materiella anläggningstillgångar" öppet redovisa bruttoanskaffningsvärdet och bidragsbeloppet som reducerar det bokförda anskaffningsvärdet.

Konteringsmässigt blir det enligt följande (om vi säger att det t.ex. rör sig om 1220 Inventarier):

Debet: 2011 Fond avseende upplupna bidrag
Kredit: 1220 Inventarier

Ett alternativ i förra bokslutet till att ta upp bidraget som fond för framtiden hade varit att hantera det som en förutbetald intäkt (konto 2970 Förutbetalda intäkter). Inte för att det skulle gå att ändra nu, men upplysningsvis ...  ;)

Mathz

Jag får tacka för hjälpen.
Jag hade rätt tanke, men fel del av kontoplanen så jag fick det inte och stämma.
Enkelt när man vet.

Ska ha definitivt ha 2970 i tankarna vid nästa tillfälle