Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av lagervärde ang böcker

Startat av Maginett, maj 15, 2010, 07:22:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Maginett

Hej!

Jag har börjat ge ut egna böcker - dels har jag en tryckkostnad från ett företag som sköter tryckningen  samt kostnader för illustrationer mm (en stor del av böckerna består av illustrationer i färg, hög kostnad).

Vet ni hur man gör med beräkning av lagervärdet för böcker?

Bör jag bokföra illustrationer som varor, material och legoarbete/tjänster?

Räknar jag med kostnader för illustrationerna i anskaffningsvärdet - typ slår ut illustrationskostnaden på antalet tryckta böcker det gäller... eller bör jag göra på något annat sätt?

Hur gör jag om en bok trycks upp i fler upplagor, då illustrationerna redan är betalda sedan tidigare?

Vore sååå tacksam för svar!!!

TimFaste

Finns verksamheten i en enskild firma eller i ett aktiebolag? Frågan är viktig med tanke på hur man räknar när det gäller din egen arbetsinsats.

Maginett

Det är en enskild firma.
Illustrationskostnader och layoutkostnader får jag via en illustratör.
Min egen del i det hela är mer text, men stsörre delen av böckerna går ut på att illustrationerna ska visa hur man gör tecken (tecken som stöd via teckenspråket).
Jag tar inte ut lön via företaget utan har det vid sidan om en 100%-ig tjänst.
Jag använder mig av Visma Enskild Firma som bokföringsprogram.

TimFaste

Vi börjar med det enkla angreppssättet.

Lagervärde per bok = (kostnaderna för illustrationer, tryckning, transporter och övriga köpta tjänster och material) dividerat med (antalet tryckta böcker).
Vid räkenskapsårets slut tar du ovanstående lagervärde per bok gånger antalet böcker som finns kvar i lager. Multiplicera det totala beloppet med 0,97.

Nu kommer kontrollfrågan: Hur ser det verkliga värdet ut? D.v.s. ditt försäljningspris minus vad det kostar att sälja böckerna (annonser, distribution m.m.). Om det värdet är uppenbart lägre än anskaffningsvärdet då bör du överväga att använda det som lagervärde i stället.

Om nu böckerna går åt som smör i solsken och du måste trycka en ny upplaga för att tillgodose marknadens behov - jag då får de nya böckerna värderas efter de kostnader som då uppkommer. Om nu inte illustratören ska ha ännu mer betalt så blir det förmodligen bara tryckkostnaden m.m. fördelat per nytryckt bok.

Notera att det i en enskild firma inte är någon fördel att ta upp ett varulager till ett högre värde än vad som är nödvändigt. Om man gör det tidigarelägger man beskattningen.

Och så var det då det här med hur illustrationerna ska bokföras. Jag ser det som legoarbeten/tjänster.

Maginett

Tusen och åter tusen tack för otroligt snabbt, utförligt och förståeligt svar!!!

Maginett

Några följdfrågor...

När jag nu fixat till lagervärdet, så blir min tidigare förlust till vinst (resultatet blir nu ca 21 000 kr). Jag kommer att få tillbaka en del pengar när det gäller momsen, för jag har betalat mer moms än jag sålt och bokmomsen är ju lägre, men där blev det ju ingen skillnad mot hur det var innan jag fixade lagervärdet. Förra året gick jag förlust med ca 11 000 kr (R24: outnyttjat underskott). Det ser nu ut som jag totalt har ett överskott på ca 10 000 kr i deklarationen (R29 och R33).

Det här känns lite fånigt att inte veta, men... kommer jag att betala skatt på vinsten - och hur stor del blir det (räknas det på 10 000 kr?) och hur går det till? Betalar man in det själv och i så fall när - eller hur funkar det?

Programmet har också räknat fram förslag till avsättning periodiseringsfond (expansionsfond), men jag tänkte hoppa över sånt och skriva noll gällande detta i deklarationen, för jag vet inte hur det fungerar - för det är väl självvalt?

Många tack på förhand - igen!


TimFaste

På överskottet betalar du egenavgifter (d.v.s. egenföretagarens "arbetsgivaravgifter" för den egna vinsten). Den är avdragsgill och du gör lämpligen ett schablonavdrag i ruta R43 (sid. 2). Här nedan ser du vilket schablonavdrag du kan använda dig av för att "träffa rätt" när det gäller den faktiska kostnaden. Då ser du också hur stora egenavgifter du drabbas av.

Avgiftsuttag avseende                                 Avgiftsuttag %    Schablonavdrag %
Aktiv näringsverksamhet född 1943 eller senare       29,71                 22,90
Aktiv näringsverksamhet född 1938 –1943              10,21                   9,26
Aktiv näringsverksamhet född 1983 eller senare       15,07                 13,10
Passiv näringsverksamhet                                    24,26                 19,52

På det beloppet som återstår och som du för in på din huvudblankett betalar du vanlig kommunal (och eventuell statlig) skatt.

Periodiseringsfond för enskilda näringsidkare brukar jag avråda ifrån - eller utnyttja med största försiktighet. Periodiseringsfond är ett sätt att skjuta upp beskattningen av en vinst. För den som väljer att utnyttja den skattekrediten så rekommenderar jag att man sätter av pengar för den latenta skatteskulden och låser dem på ett konto med hög avkastning så att man inte är black när fonden ska upplösas och skatten betalas. Tyvärr händer det alltför ofta att en företagare använder pengarna för egen del och därmed drabbas av en fullständig baksmälla när verksamheten avvecklas. Eftersom människolivet är bräckligt, vår hälsa likaså och det finns en massa omständigheter som vi inte kan kontrollera eller förutsäga så bör man lägga upp det så att det går att avsluta verksamheten när som helst och man ska inte ha några surdegar i bagaget som ställer till det. Ja, det var min mening, men det finns många som säkert vill anmäla en avvikande uppfattning  ;)

Maginett

Åter tusen tack för utförligt svar!!!

Nu har jag också läst lite i skatteverkets olika broschyrer. Man kunde göra max schablonavdrag (i mitt fall max 25% och som passiv max 20%) och sedan att det görs en avstämning nästa år osv. Annars kan jag göra "rätt avdrag" direkt enl de uppgifter jag fått av dig, vad jag förstår? Finns det fördelar eller nackdelar att använda max schablonavdrag - eller blir det i det stora hela samma sak, fast lite olika fördelat under åren?

Nu kom det till något som jag inte blev riktigt säker på... och det är om jag räknas som aktiv eller passiv näringsverksamhet...?!
Jag har en anställning på 100% och utöver detta så är det nog tveksamt om jag jobbar så mycket i företaget så att det totalt sett blir mer än 1/3 av en normal anställning. I perioder jobbar jag kanske mer intensivt och ibland väldigt lite i företaget. Om jag är lite osäker och kanske ligger i gränszonen för 2009 - bör jag ange mig som aktiv eller passiv? Jag antar att det också kan vara olika från år till år? I år hittills 2010 anser jag mig vara klart passiv om man bara ser till antalet nerlagda timmar och om det fortsätter så är det kanske inga frågetecken, utan att jag bör vara passiv (om det nedan inte gör att det ska ses annorlunda och att jag ändå ska ses som aktiv).

Såg att det i vissa fall anses vara aktiv näringsverksamhet oavsett hur många timmar jag lägger ner och att det bror på om det bygger på den egna arbetsinsatsen - och där vet jag inte riktigt heller hur jag ska se det. Kan det vara så att jag ska vara aktiv oavsett antalet nerlagda timmar?
Jag gör egna böcker - det är inte så mycket text och stor del av böckerna innehåller illustrationer, som görs av en illustratör. Annars läggs stor del av tiden på att jag mer jobbar som ett förlag - försöker marknadsföra och sälja mina böcker (och lite andra produkter) främst via nätet, både via andra sajter och egen hemsida, men ibland även på mässor.  Går det enkelt att säga utifrån detta om jag är aktiv oavsett timmar eller inte?

Många tack på förhand!!!

TimFaste

Jaha du! Så tackar du på förhand - och då blir man ju tvingad att svara! Det var ett fiffigt upplägg!  ;)

Åter till allvaret.

1) Nästan rätt eller max avdrag blir endast olikt när det gäller fördelningen mellan åren.

2) Aktiv eller passiv. Om du hade gjort allt arbete själv inklusive illustrationer så ser jag det som en aktiv verksamhet. Nu kan det nog vara hugget som stucket. Passiv verksamhet ger inget pensionsunderlag - därav skillnaden när det gäller avgiftens storlek. Om du börjar som passiv kan du alltid växla upp till aktiv när det är läge för det. Sedan har Skatteverket sista ordet i frågan, men inget talar för att man lägger ner mycket krut på en nystartad blygsam verksamhet. De borde i vart fall inte göra det!

Maginett

Jo, det fungerade ju alldeles utmärkt att tacka på förhand!  ;)

Åter många tack för alla svar!!!