Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Sålt momsfri reklamtjänst till Irland

Startat av Håkan, april 28, 2010, 01:54:11 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Håkan

Hej!
Fick ett litet problem med min bokföring, ett företag jag trodde betalade från Sverige gjorde det från Irland. Så nu har jag en inkomst på 450 exkl. moms från Irland för reklamtjänst.

Denna är såvitt jag förstår momsfri och ska därför redovisas på rad 39 i momsbilagan. Ska jag sedan ange summan i R2 på NE-blanketten och all annan inkomst på R1? Har jag förstått rätt om jag gör så?

TimFaste

Det ser ut som om du tänkt rätt. Kolla dock kundens VAT-nummer så att det faktiskt inte förhåller sig så att du är skyldig att redovisa in momsen ändå!

Håkan

Tack så jättemycket för svaret!

Jag har kundens VAT-nummer, hur vet jag hur det påverkar mig?

TimFaste

Vid export av vara eller tjänst till annat EU-land skall du på din faktura ange kundens VAT-nummer.

Sedan ska det också finnas en text på fakturan som förklarar varför du inte tar ut någon moms.

En informativ länk på Skatteverket kan vara:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/faktureringsregler/vadskaframgaavfakturan.4.58d555751259e4d66168000409.html

Enstaka missar om det inte rör sig om stora belopp har kanske inte så stor betydelse, men om detta återkommer är det lika bra att du skapar rutiner som fungerar. Jag uppfattar det som att just denna transaktionen var lite av en överraskning för dig att det gällde ett Irländskt företag.

Håkan

Det som gör det lite extra krångligt är att företaget betalar ut till mig när jag har en viss summa innestående. Då genereras en automatisk faktura av dem, så jag har inte själv skrivit ut denna.

Följande framgår av fakturan:
Mitt VAT-nummer
Deras VAT-nummer

Det saknas dock en text om "varför".

Men som jag förstår det så ska jag inte redovisa in någon moms?

TimFaste