Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Sparränta i Enskild Firma på 59 öre.

Startat av Håkan, april 28, 2010, 01:51:30 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Håkan

Swedbank har slått på stort och petat in en "Sparränta" på 0,59 SEK på mitt företagskonto (som dock är kopplat till min "privatbank").

Min fråga är, kan jag kalla detta "mina pengar" och därmed skippa att bokföra detta eller måste detta bokföras på företaget?

TimFaste

Med hänsyn till beloppets storlek så tycker jag att du väljer den enklaste vägen. Småkrafs kostar skyhögt mer att administrera än det nominella beloppet det gäller!

LS


Fråga... Spelar det någon roll ifall kontot är "privat" eller ett "företagskonto"? Så länge det är knutet till företaget ska väl allt redovisas?


LS

Citat från: Unikum skrivet april 30, 2010, 11:49:54 AM

Fråga... Spelar det någon roll ifall kontot är "privat" eller ett "företagskonto"? Så länge det är knutet till företaget ska väl allt redovisas?


Tar och omdefinierar den frågan... Kan man öht. ha ett företagskonto som enskild näringsidkare? Blir det inte automatiskt ett privat konto då personnumret och organisationsnumret är det samma?


TimFaste

Jag vet faktiskt inte hur ett "rätt" svar på din fråga ser ut. Sådana faktorer som verksamhetens omfattning, antal transaktioner under året m.m. torde ha betydelse.

Å andra sidan tror jag att alla som jobbar med redovisning - även kontrollerande myndigheter - är av uppfattningen att ett företag som har lämnat hobbystadiet bakom sig ska ha ett eget företagskonto. Det är också förkastligt att hålla på och betala privata utgifter från företagskontot.

Den som driver ett företag bör göra en kalkyl där han/hon beräknar vilken lön som man vill ha. Kollar om företaget kan bära den lönekostnaden om man räknar in egen skatt och egenavgifter. Nettobeloppet förs över till ett privat konto en gång per månad precis som vi brukar göra med vanlig lön. Privat får man klara sig med den lönen och i företaget jobbar man för att skapa tillräckliga vinster.

Och så lämnar vi den här tråden bakom oss ...  :-X

bokmalen

#5
Jag har enskild firma och livet blev så mycket lättare när jag skaffade min banks företagspaket. Jag får inte bara stenkoll på mitt kapital utan också ett Plus- och Bankgiro. Till detta fick jag även ett Företagssparkonto med betydligt högre ränta än mitt privata sparkonto. Till mitt plusgiro fick jag även ett företagskort kopplat, och allt detta för 600Kr om året.

Normalt sett är det bara personkonton som har ditt personnummer. Postgirokontot är ju ett postgironummer samt ett IBAN nummer. Bankgirot är mer eller mindre ett alias och pengarna hamnar direkt på plusgirot. Företagssparkontot är ytterligare ett IBAN nummer, så detta krockar inte med ditt personkonto.

För varje transaktion in eller ut från mitt plusgiro får jag dessutom hem en verifikation som jag bokför som den är.

Jag hade inga som helst problem att komma igenom bankens godkännande. Även fast jag har enormt liten omsättning. De ville bara se att jag hade fler än 1 kund och leverantör, att jag var medveten om konkurrensen i min bransch och kunde uppskatta ungefärlig omsättning och vinst.

Livet har aldrig varit enklare så jag fattar inte varför jag inte skaffade detta tidigare  ;D


LS


Låter bra att du är nöjd med din bank  :)

Det jag hade i tankarna om personnummer gällde dock inte själva kontonumret, utan organisationsnumret som ju är det samma som personnumret i en enskild firma. Därav dök funderingen upp om det verkligen går att ha några direkta företagskonton i den här bolagsformen (eller om det egentligen bara är samma sak som att ha ett personligt bankkonto som man kopplar/dedikerar till företaget)?

Innan vi stänger den här tråden skulle jag oxå vilja reda ut själva huvudfrågan här... I en annan tråd framgår det att samtliga transaktioner (stora som små) måste bokföras om kontot är knutet till företaget. Riktigt så noga verkar detta inte vara enl. svaret här, så frågan är vad som är korrekt?

Citat från: TimFaste skrivet april 28, 2010, 09:13:00 AM
Med hänsyn till beloppets storlek så tycker jag att du väljer den enklaste vägen. Småkrafs kostar skyhögt mer att administrera än det nominella beloppet det gäller!




TimFaste

Vi pratar om 59 öre! OK, vi funderar över vad som händer om vi t.ex. väljer att låta det vara till bokslutet och att vi då bokför alla månadens små ören i en enda post, rätt konterat och allt. Och så blir det skatterevision! Blir det skatt? Blir det skattetillägg? Blir det över huvud taget kommenterat i revisionspromemorian? Nej, jag skulle inte tro det.

Även om det är viktigt att göra rätt och att bokföra varje affärshändelse så får vi inte tappa bort fokus som bör ligga på att redovisningen ska ge en sann och rättvisande bild av verksamheten och att underlaget för beskattning ska vara korrekt! I revisionssammanhang talar man också om väsentlighet och risk.

Vad hade hänt om de 59 örena hade varit öresutjämning på en vanlig faktura? Hade vi bokfört dessa ören för sig? Nej, förhoppningsvis inte, utan vi hade låtit det beloppet ingå i kostnaden för den vara eller tjänst som anskaffats.

Förr i tiden fick skolbarn lära sig de 10 budorden. En ganska behändig lagsamling. Till det kom det i och för sig c:a 600 andra lagar, men fortfarande rätt behändigt. Nedtecknade slutsatser kring hur denna lag skulle tillämpas däremot har kommit att utgöra 20 000 sidor i Talmud (sidantalet enligt Wikipedia). Om vi ska ha specifika regler ner till det enskilda öret så hamnar vi också där - och till ingen nytta!

Hämtade dessutom följande citat från en annan hemsida (har inte kollat huruvida citatet är fullständigt korrekt, men däremot är andemeningen oantastlig)

[... ]andra skiljer för guld och ängar
Och skiljer ända till hundradel
Men skiljetecknet som heter pengar
Är alltid interpunkteringsfel
- Nils Ferlin

LS


Bra! Om det går att göra justeringar i "efterskott" (för att rätta till balansen) är jag med på resonemanget  :)



Maginett

Hej!

Jag har börjat ge ut egna böcker - dels har jag en tryckkostnad från ett företag som sköter tryckningen  samt kostnader för illustrationer mm (en stor del av böckerna består av illustrationer i färg, hög kostnad).

Vet ni hur man gör med beräkning av lagervärdet för böcker?

Bör jag bokföra illustrationer som varor, material och legoarbete/tjänster?

Räknar jag med kostnader för illustrationerna i anskaffningsvärdet - typ slår ut illustrationskostnaden på antalet tryckta böcker det gäller... eller bör jag göra på något annat sätt?

Hur gör jag om en bok trycks upp i fler upplagor, då illustrationerna redan är betalda sedan tidigare?

Vore sååå tacksam för svar!!!