Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Faktureringsmetoden

Startat av AndersN, mars 27, 2010, 11:24:14 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersN

Hej! Har precis startat enskild firma med faktureringsmetoden och skulle behöva lite hjälp att komma igång med min bokföring. Jag kommer bokföra för hand på vanligt papper.

Min första faktura för mitt domännamn på 116kr + 29kr moms har jag betalat från mitt privata visa-kort.

Hur bör jag gå tillväga för att bokföra denna affärshändelse?

Tack på förhand.

AnnaN

Hej,

Såhär kan du bokföra händelsen:

Först fakturan:
Debet 6230 Datakommunikation, 116 kr
Debet 2641 Utgående moms, 29 kr
Kredit 2440 Leverantörsskulder, 145 kr

Sedan betalningen:
Debet 2440 Leverantörsskulder, 145 kr
Kredit 1930 Konto, 145 kr

Mvh
Anna

AndersN

Okej, tack så mycket!

Om jag har förstått det hela rätt så sätter jag samtidigt in en kopia av fakturan för ankommandet och en kopia av fakturan för betalningen?

TimFaste

Din hantering av dokument, underlag, kundfakturor och leverantörsfakturor bör styras av hur du lättast hittar informationen du söker.

Många som bokfört manuellt utgick nog från 2 ex av leverantörsfakturor. Om det inte följde med en kopia så gjorde man en.

När man bokförde fakturan i första steget (som obetald på leverantörsskulder) så lät man originalet tillsammans med följe- och fraktsedel sättas i nummerordning i pärmen för leverantörsfakturor. Kan kanske nämna att man då oftast bokförde alla leverantörsfakturor i en egen journal/bokföringsbok där månadstotalerna för respektive konto fördes in i den egentliga dag-/grundboken.

Kopian sattes då in i en egen pärm där man bevakade förfallodatum. Vid betalning plockades fakturan ut från den pärmen och placerades kanske i en egen pärm i bokstavsordning. Nu fyllde den pärmen ingen annan funktion än som ett sätt att hitta fakturor från olika leverantörer. Ni vet när man sökte svaret på frågan "När köpte vi senast något ifrån järnhandeln?" eller "Hur mycket har vi handlat för ifrån den och den?". På fakturakopian hade man kanske då också skrivit eller stämplat in datumet när den var betald.

Som verifikat för betalningen användes kanske bg- eller pg-blanketten. Numera tar man oftast själv ut underlag via Internetuppkopplingen.

- - -

Och så en liten kommentar till det tidigare svaret. Om du har gjort inköpet via ditt privata Visa-kort så kanske du inte alls behöver hantera det via 2440. Du skulle kunna bokföra det så här:

Kredit 2018 Övriga egna insättningar, 145 kr
Debet 2641 Ingående moms, 29 kr
Debet 6230 Datakommunikation, 116 kr (alternativt konto: 5970 Film-, radio-, TV- och Internetreklam; 6230 Datakommunikation är mer lämpat för abonnemang för uppkoppling)

Om du sedan betalar ditt privata Visa-kort via företaget får du följande kontering:

Kredit 1930 Bank, utbetalt belopp
Debet 2013 Övriga egna uttag, privata utgifter

AndersN

Tack TimFaste. Ditt svar har givit mer klarhet.