Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Milersättning & Momsredovisning

Startat av Amar, mars 19, 2010, 03:12:44 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Amar

Hej!

Har kollat på de äldre trådarna angående dessa frågor men jag är fortfarande osäker.
Har ett Handelsbolag.

1. Skattefri Milersättning. Har förstått att man får dra av 18,50 :-/mil för 2009 och 2010 och sett detta exemplet i en annan tråd.

Exempel på bokföring av utbetalning av milersättning:
1930 Checkkonto; Kredit; 360
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 180
5892 Milers, ej avdragsgill; Debet; 180

Det kanske låter dumt men jag förstår inte hur man skall tanka med företagskortet, eller egen insättning, så det stämmer exakt med hur många mil du har kört. Det blir ju alltid något öre mer.   
Och konto 5892; används det till den summan som "blir över" från 18,50:-/mil?

2. Vi hade ett litet fel på ett kvitto från dagskassan på 65 kr i oktober så jag bokade summan mot ett konto jag skapat som heter "Fel i dagskassa". Hann dock inte med att upprätta en verifikation innan den 31/12 och redovisa den summans moms. Är det okej att ordna det den här perioden innan 31/3 istället på samma sätt istället för att gå via Skatteverket? Det är väldigt små siffror..

Vill åter säga tack för ett grymt forum!

Tacksam för svar

Amar

Fredrik Stigsson

Hej!

Det kanske låter dumt men jag förstår inte hur man skall tanka med företagskortet, eller egen insättning, så det stämmer exakt med hur många mil du har kört. Det blir ju alltid något öre mer. Och konto 5892; används det till den summan som "blir över" från 18,50:-/mil?

1. Om vi tänker oss att du har tankat med företagskortet vid en tjänsteresa med egen bil så kan du bokföra själva tankningen som ett eget uttag och den skattefria milersättningen som en egen insättning.

Du har tankat för 2 000 SEK:
1932 Företagskort; Kredit; 2 000
2013 Eget uttag; Debet; 2 000

Du har åkt 10 mil i tjänsten under en tjänsteresa, 185 SEK skattemässigt avdragsgillt (18,5*10):
2018 Egen insättning; Kredit; 185
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 185

Vi hade ett litet fel på ett kvitto från dagskassan på 65 kr i oktober så jag bokade summan mot ett konto jag skapat som heter "Fel i dagskassa". Hann dock inte med att upprätta en verifikation innan den 31/12 och redovisa den summans moms. Är det okej att ordna det den här perioden innan 31/3 istället på samma sätt istället för att gå via Skatteverket? Det är väldigt små siffror..
Japp, det handlar bara om 65 kr så det är inga problem att lösa det på föreslaget sätt.

Amar

Tack för ditt svar!

Säg att man skulle tanka med privat bankkort, skulle man kunna bokföra det så här? (Hoppa ett steg)

Tankat för 1 000 SEK, Kört 10 Mil:
1932 Egen insättning; Kredit; 1 000
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 185
5892 Milers, ej avdrags; Debet; 815

Mvh

Fredrik Stigsson

Hej!

Om du har tankat med ditt privata bankkort under en tjänsteresa så upprättar du en reseräkning för tjänsteresan där det framgår hur många mil du har kört under tjänsteresan. Reseräkningen för tjänsteresan används som verifikation för tjänsteresan. Du kan välja att direktbetala pengar från handelsbolaget till ditt privata konto som ersättning för resan och bokföra utbetalningen på samma verifikation eller så kan du välja att bokföra reseräkningen som en egen insättning.

När det gäller ditt exempel om att betala en milersättning om 100 SEK per mil, bokföra 18,5 SEK per mil som en skattemässigt avdragsgill kostnad och bokföra mellanskillnaden 81,5 SEK per mil som en icke skattemässigt avdragsgill kostnad så får du en väldigt hög kostnad i ditt handelsbolag som är svår att rättfärdiga.

Jag själv skulle nöja mig med att bokföra den skattemässigt avdragsgilla kostnaden om 18,5 SEK per mil som en kostnad i handelsbolaget. När du bokför en kostnad för ej skattemässigt avdragsgill milersättning i handelsbolaget blir det ett lägre bokföringsmässigt resultat i handelsbolaget men det skattemässiga resultatet påverkas inte.

Du skulle kunna bokföra en reseräkning enligt ditt exempel...

1. Reseräkning 10 Mil (egen insättning):
2018 Egen insättning; Kredit; 1 000
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 185
5892 Milers, ej avdrags; Debet; 815

2. Reseräkning 10 Mil (direktutbetalning):
1940 Bankkontot; Kredit; 1 000
5891 Milers, avdragsgill; Debet; 185
5892 Milers, ej avdrags; Debet; 815

... men det blir en hög ej skattemässigt avdragsgill kostnad och dessutom måste alla delägare vara med på att denna höga milersättning utbetalas när en delägare i handelsbolaget använder egen bil vid tjänsteresor. En sådan hög utbetalning av milersättning kan påverka resultatfördelningen.

Amar

Hej!

Tack för förklaringen, jag snurrade till det rejält. Nu e jag med på hur det går till.

Mvh

Amar