Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avskrivning, vilken form

Startat av Kiki, juni 21, 2008, 08:48:24 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej alla,

har just hittat det här forumet.

Jag har startat med min man ett handelsbolag inom byggsektorn.
Jag kommer att sköta bokföringen, men tyvärr finns det ett antal saker jag inte riktigt förstår.

Hoppas att ni kan hjälpa mig... ::)

Första frågan handlar om avskrivningar.
Jag har läst att det finns olika möjligheter att avskriva:
- restvärde
- enligt plan
- 30% regeln
- 20% regeln

Jag har även läst att det i handelsbolag är ovanligt att använa enligt plan metoden.
Men varför? Jag skulle helst använda mig av det här för det verka enklast.
Vi har köpt verktyg och maskiner. Vi skulle ju kunna beräkna någon livslängd, t.ex. 6 år, och sen under 6 år skriver av samma belopp varje år.

Är det något fel med detta? 

Tacksam för ett svar.
Kiki
8)

Fredrik Stigsson

Hej!
De olika former av avskrivningar som du beskriver är skattemässiga avskrivningsmöjligheter. Att skriva av proportionellt (med lika stora belopp varje år)är det vanligaste att göra, och det är helt korrekt som du tänker att du uppskattar en ekonomisk livslängd och sedan gör avskrivningar enligt den här planen. Skattemässigt finns det sedan olika möjligheter och man får skriva av inventarier över 5 år även om den ekonomiska livslängden är 10 år. Många väljer därför att göra avskrivningar över 5 år planenligt med 20% av anskaffningsvärdet varje år.

Kiki


Kiki

Hej,

jag funderar fortfarnade över det här med avskrivning.
Jag har nu också läst (om jag har fattad rätt) att, när man gör denna ekonomiska beräkningen t.ex.5 år att man ändå måste ange ett visst restvärde eftersom man vanligtvis använder inventarier längre än bara under avskrivningsperioden.
Är det sant?
Om jag, hur gör jag. Om jag säger att min maskin skulle kunna ha ett restvärde om 5000kr måste jag ta upp summan som intäkt och beskatta det hela? Det verkar som en bestraffning att man gjorde investeringar.

Förhoppningsvis har jag läst fel???

Hur är det med en begagnad bil som förhoppningsvis funker bra i 3 år (den är 10 år gammal). Jag har hört att man bara får avskriva i 5år om det gäller en bil?
Bilen leder till en helt annan fråga....behöver jag anmäla en bil som köptes för företaget på ett speciellt sätt? Kanske hos försäkringen eller skatteverket? Eller är det rätt att bara köpa den, bokföra och skriva av?


Tack för hjälpen,
Kiki:-)

Fredrik Stigsson

Hej!
Skattemässigt kan du inte göra avskrivningar enligt en snabbare takt än över 5 år om inventarierna inte är att anse som förbrukningsinventarier. Om du avser att sälja en inventarie efter ett visst antal år och anser att det då finns ett restvärde så kan du i så fall ta hänsyn till det här genom att göra avskrivningar på ett avskrivningsunderlag där restvärdet är avräknat.

Om du anser att det finns ett restvärde efter fem år men avser att behålla tillgången så kan du förlänga den ekonomiska livslängden, du kan fortfarande göra skattemässiga avskrivningar på fem år, skillnaden mellan skattemässiga avskrivningar och bokföringsmässiga avskrivningar blir bokslutsdispositioner. Det blir alltså en skillnad mellan bokföringsmässigt och skattemässigt resultat.

Angående bilen så kan du skriva av den på 5 år, då blir det överensstämmelse mellan skattemässigt tillåtet och bokförd avskrivning. Bilen bör registreras hos vägverket i företagets namn om det skall vara en firmabil.

Kiki