Hjälp - jag har gjort fel med momsredovisningen

Startat av jgandalf, mars 02, 2010, 11:19:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

jgandalf

Hej,

Jag har ansvarat redovisningen för ett litet handelsbolag i 2 år nu, och inser att jag har gjort fel vid momsredovisningen.

Jag har i slutet på varje år glömt att redovisa ingående och utgående moms mot momsredovsningskontot 2650. Men, när jag fått tillbaka moms från skatteverket så har jag redovisat denna mot 2650.

Detta innebär att 2650 aldrig har nollats mellan åren, och att den nu innehåller summan av allt den moms som jag fått tillbaka från Skatteverket. Hur rättar jag till detta? Om jag nollar 2650, villket konto ska jag nolla det mot?

Tacksam för svar!

Mvh Johan

Fredrik Stigsson

Hej,

du måste bokföra saldon avseende kontona för utgående moms (2610-2639) och ingående moms (2640-2649) för den period som svarar mot hela momsredovisningsperioden (ej bokförd momsredovisning) mot konto 2650. När du har gjort detta så borde saldot på konto 2650 vara noll om du redovisar moms per år.

jgandalf

#2
Hej,

Tack för hjälpen!

Jag antar då att vi är skyldiga skatteverket det belopp som står i konto 2650, eftersom vi räknat med föregående års moms efter varje år när glömt att skriva av momsen mot konto 2650?

Mvh Johan

Fredrik Stigsson

Hej,

det är mycket möjligt att ni kan ha redovisat för lite moms. Om ni redovisar moms i inkomstdeklarationen skall exempelvis momsskuld/momsfordran för år 2008 bokföras i räkenskapsåret 2008 och momsen redovisas i inkomstdeklarationen för inkomståret 2008. Kontrollera er momsredovisning och skicka ett brev till skatteverket där ni förklarar hur mycket moms som ni har redovisat för lite och anledningen till att det har blivit fel. Ni kan även göra en inbetalning till skattekontot motsvarande den moms som inte har redovisats.