Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

MISSAT MOMSREGISTRERA FÖRETAGET

Startat av ssn, juni 13, 2008, 04:43:45 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ssn

Ett nystartat företag blev ej registrerat för moms.
De första månaderna förekom inga inkomster/intäkter men däremot en del utgifter/kostnader för leveranser som fakturerats företaget och betalts.

Senare blev företaget registrerat för moms och inkomster började komma in.

Hur ska man göra med den ingående momsen från de första månaderna när företaget ej var registrerat för moms? Ska man begära att få lyfta av momsen ändå eller ska man bokföra dessa fakturor i sin helhet som kostnad?

/ssn

Fredrik Stigsson

Hej!
Jag tror inte att det är några problem för dig att få avdrag för ingående moms som avser en period innan verksamheten var momsregistrerad om man kan visa på att de utgifter som den ingående momsen avser är till nytta för den verksamhet som bedrivs och för att erhålla intäkter i denna verksamhet. Enligt mervärdesskattelagen skall en ansökan göras till Skatteverket med en begäran om att få avdrag för ingående moms innan momsregistrering. Gör därför en ansökan till skatteverket via ett vanligt brev och bifoga fakturor eller kvitton. Bokför som ingående moms i avvaktan på beslut från skatteverket och deklarera sedan den ingående momsen i skattedeklaration om Skatteverket kräver det här.

Kapitel 10 i Mervärdesskattelag (1994:200)
Nystartade verksamheter
9 § När det finns särskilda skäl kan Skatteverket efter ansökan besluta att den som har påbörjat en verksamhet skall ha rätt till återbetalning av ingående skatt i verksamheten innan sådan omsättning förekommit som avses i 1 kap. 1 § eller i 11 eller 12 §. Lag (2003:659).

SKM kan när särskilda skäl föreligger efter ansökan besluta att den som påbörjat en verksamhet ska ha rätt till återbetalning av ingående moms i verksamheten innan omsättning förekommit. Som en sammanfattande benämning för särskilda skäl har använts uttrycket uppbyggnadsskede. Syftet är att genom att ge rätt till återbetalning åstadkomma konkurrensneutralitet redan från den tidpunkt verksamheten startar och framför allt om investeringar gjorts i inledningsskedet. Den som medgivits rätt till återbetalning av ingående moms med stöd av 10 kap. 9 § ML ska enligt 19 kap. 13 § ML alltid lämna redovisning i skattedeklaration. Enligt hittillsvarande praxis har krävts att fråga ska vara om betydande investeringar och att den påbörjade verksamheten på sikt ska ha en viss omfattning.



jens

Nu betalar jag inte mims månadsvis, utan ska ta upp det i deklarationen 2010. Men När jag ställde samma fråga till skattemyndigheten så vara alla där rörande överens om att jag utan problem kunde ta med kvitton och utgifter upp till ett år tillbaks utan att ansöka eller krångla på annat vis. Konstigt att dom sa så om någonting annat gäller?
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du deklarerar den ingående momsen när momspliktig försäljning har skett så skall det inte vara några konstigheter.