Lagerförändring, enskild firma, år 2

Startat av Kristina, januari 27, 2010, 07:52:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kristina

Hejsan!

Hur konterar man lager och lagerförändring på rätt sätt? Ge gärna exempel både för ökning samt minskning i lagret. I mitt fall borde kontona 1400 (lager), 4990 (lagerförändring) vara de som påverkas. Vad händer i bokföringen/resultatet,  om man använder 4010 (inköp) som motkonto?

Försöker lära genom att göra och förstå. Tacksam för förklaring.  :P

Mvh
Kicki

TimFaste

En ökning:

Debet: 1400 Lager
Kredit: 4990 Lagerförändring

En minskning:

Kredit: 1400 Lager
Debet: 4990 Lagerförändring

Det som händer är att det totala saldot som uppstår när man summerar hela kontoklass 4 minskar vid en lagerökning. En viss del av årets inköp förbrukades inte utan ligger kvar på lager. Det motsatta vid en lagerminskning. Konto 4010 motsvarar då alltid året inköp oavsett om det förbrukats eller inte.

Kristina

Tack för svaret, men hur blir det i ett fall som nedan:
08-12-31 värderades lagret till  9091:- och bokfördes D1400  K4010 (borde varit 4990? Vad göra åt det nu?) (Hade hjälp av redovisnkonsult v bokslutet)
09-12-31 värderades lagret till 16122:-, lagret har alltså ökat i värde med 7031:-.

Blir det då korrekt att bokföra D1400 16122:- o K16122:- eller är det  bara ökningen, alltså 7031:- som ska in här, för de tidigare värdet "ligger ju kvar" som ingående balans vid start av -09.

Hoppas du förstår hur jag menar och kan reda ut begreppen åt mig. ::) ???

Mvh
Kicki

TimFaste

Du bokför bara skillnaderna - i ditt fall 7031 kr. Se till så att det utgående saldot på 1400 stämmer med värderingens summa.

Kristina

Tack igen!

MEN, ska jag göra något åt, att lagervärdet tidigare bokförts mot K4010?  Följer inte det med som en "felaktighet" som ej stämmer? Kan jag boka bort det?

Ja, som du förstår, en hel del som jag inte förstår, det där med samband o s v. Annars tycker jag att själva bokföringen börjar sitta på plats. Det är ju ingen stor firma, men någonstans ska man börja. Så småningom, när firman växer och jag förstår lite med vad det handlar om, kan det nog vara aktuellt att lämna bort allt till er experter.   :o

Mvh
Kicki

TimFaste

Tänk 2 saker:

1) Förra året är fastställt och klart - vi ändrar ingenting där!
2) Se till att balanskontona är korrekta - då följer resultatet med. Även om en viss kostnad/intäkt råkar vara bokförd på ett mindre rätt konto!

Kristina

Tack igen och

"YEAS SIR", ska tänka på dessa två saker :D

Mvh
Kicki

Kiki

Hej,

det inlägget gör mig osäkert om jag gjorde rätt.
Jag bokförde all material vi under ett projekt behöver och förbrukar under konto 4010. Så att det hamna på kostnadspost direkt.

I december har vi köpt en del varor som skall säljas och det bokförde jag under enstaka konto under "Lager".
Det är 4 lager konto jag öppnade. Jag har vid årets slut inte summerat ihop dessa konton. Tyckte att det inte behövs, för varan var ju ny, värdet var oförändrat...osv. Nu har dessa lagerkonto överförts till nytt år som ingående balans, så jag ser egentligen inget problem med detta. Jag ville ju ha med värdet på varje enskilt konto i det nya året och inte på ett samlat konto.

Kan man göra så här?? ???
Kiki

TimFaste

Om jag uppfattade det rätt så har du fyra konton i grupp 14? Dit bokförde du direkt vissa inköp som du visste skulle finnas i lager per bokslutsdatum. Vart och ett konto har då sitt lagervärde per 31/12. Saldona på dessa konton överensstämmer med en enkel inventeringslista per den siste december. Jamen, då ska det inte vara några problem!  :)

Kiki

Tack för svaret.
Jo..så var det ungefär. Men hur ser det ut sen, när jag säljer mina varor?
Tänkte göra så här:
En vara finns i lagret, exempelvis en låda spik.
När jag säljer bokar jag ut inköpsvärdet ur lagret dvs.krediterar och motkontot blir 4010.
Ungefär så (bortse från moms):
inköpspris 100kr
försäljningpris 120kr

lager                       100,00 K
4010      100,00 D
1930      120,00 D
förs.varor                 120,00 K


Får jag göra så här?
Och hur ser det ut vid åre slut då. Jag har visserligen varor kvar den 31.12.2010 som inte såldes under året.

Är tacksam och glad som vanligt för svar... 8)

Kiki

TimFaste

Det är mycket exemplariskt!

Eller också gör du så här.

Bokför försäljningar under året mot respektive försäljningskonto. Struntar i varulagerförändringarna.

Bokför inköp under året mot 4xxx-konton. Struntar i varulagerförändringarna.

Per 21/12 gör du en inventering. Lägger till och drar ifrån på 14xx-kontona så att de stämmer mot inventeringen och bokför skillnaden mot 4990.

Kiki

Tack för svaret.

men kräver detta inte mer arbete vid årets slut?
Om jag som i mitt exempel redan har bokad bort min vara ur lagret då vet jag direkt vad som finns vid årets slut.
Eller måste jag göra en skriftlig separat inventering i alla fall. I det fallet kan jag ju verkligen strunta i det under bokföringsarbete.

Tack för hjälpen!
Kiki
;D

TimFaste

Det beror på hur många artiklar man har att jobba med. Om du varje dag säljer 100 olika artiklar, får hem en massa artiklar under veckan, returnerar några som blev fel o.s.v. så ...

Men om du har få artiklar och få händelser så visst kan det bli hur bra som helst enligt ditt förslag!