Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inventariefråga

Startat av bingo, januari 23, 2010, 03:36:42 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bingo

Jag råkade komma in på detta forum av en ren tillfällighet.
I sept 2009 startade jag en byggfirma. Nu hade jag en stor mängd verktyg själv, sedan tidigare och
vill "lyfta in" dem i min verksamhet (enskild firma). Hur är reglerna? Kan jag göra en inventarieförteckning
och en annan hantverkare intygar marknadsvärdet och köra in det som egen insättning - maskiner?
Tacksam om någon kan hjälpa mig!

TimFaste

I skatteverkets broschyr SKV 295 finns följande beskrivit:

"Om du innan du startade din verksamhet har köpt
något för privat bruk, t.ex. en svarv, kan du ta in den
i din näringsverksamhet. Men du får inte ta in den
till ditt anskaffningspris, utan till marknadsvärdet
svarven har den dag du tar in den i näringsverksamheten.
Marknadsvärdet kan du t.ex. visa med ett
opartiskt värderingsintyg som visar svarvens värde
den dag du för över den. Du bör också göra en
"öppen begäran" i din deklaration. Det vill säga att
du tydligt talar om att du fört över en privat tillgång
och till vilket värde du fört över den. Avdrag får du
göra enligt reglerna för värdeminskningsavdrag.
Se "Avdrag för värdeminskning ( avskrivning )",
sidan 17. Observera att du inte får dra av beräknad
fi ktiv ingående moms."

Hoppas du kan ha viss nytta av dessa riktlinjerna! Jag tycker att din egen tanke stämmer väl med Skatteverkets anvisning!

Stures

Gäller detta även när man tar i saker i verksamheten som man syftar till att sälja, alltså inte inventarier?

TimFaste

Principen torde vara tillämplig. Den situationen blir ju dock mer av engångskaraktär eftersom man annars får problem med momsavdrag.

Stures

Bra, är marknadsvärde alltså fortfarande den lämpliga värdesättningen när jag ska köpa in det? Hade annars gissat på att anskaffningsvärdet vore lämpligt.

TimFaste

Marknadsvärdet är tillämpligt i de flesta sammanhang. Dock - om det skulle innebära att du lyckas växla in en betydande vinst vid en sådan transaktion så får du vara försiktig. Sätt det i vart fall inte i system.

Dessutom är det gott att som det beskrivs i Skatteverkets anvisning göra ett öppet yrkande.

Stures

Har nu fått tag i skatteverket efter mycket bök och kan redovisa för andra i samma sits det rätta sättet:

Mycket riktigt är det marknadsvärde det ska värderas till. Värderingen ska intygas av en sakkunnig person. Redovisningen av försäljningen ska göras på skatteverket blankett K9, om samtliga försäljningar av tillgångar under inkomståret understiger 50 000:- behöver dessa inte redovisas i inkomstdeklarationen.

Tackar för alla svar!

TimFaste

Blankett K9 är till för att redovisa eventuella vinster vid avyttringen om summan av vinsterna överstiger 50 000 kr. I annat fall kan den knappast vara nödvändig.