Korrigering från föregående verksamhetsår

Startat av Standard, maj 11, 2008, 12:33:06 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Standard

Startade min firma under 2006. Under uppstarten hade jag såklart en del kostnader, och iom att det inte fanns några pengar i firman än betalade jag dessa med egna pengar. I efterhand har jag insett att jag missat bokföra detta som insättningar. Och nu har jag så att säga "för mycket" pengar på firmans konto, om man jämför med vad bokföringen säger.

Hur kan jag korrigera detta i efterhand? Är det OK att plocka ut pengar från kontot utan att bokföra det? Eller kan jag bokföra en insättning som gör att det stämmer? Måste jag korrigera 2006 års siffror, eller räcker det att jag får det att stämma nu?

Kanske knappt behöver sägas, men det är en liten verksamhet och jag är ordentligt grön när det gäller ekonomi...

Stort tacksam för hjälp! (sliter med deklarationen som ska vara inne på torsdag...)

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan korrigera det i efterhand, det är oftast dumt att göra korrigeringar i ett tidigare bokföringsår där man redan har gjort bokslut och gjort deklaration, det är bättre att göra korrigeringen i det bokföringsår där felet upptäcks. Du kan göra en bokföringsorder där du bokför egen insättning mot bankkontot.

Exempelvis, 5000 SEK

2018 Egen insättning; Kredit; 5 000
1940 Bankkonto; Debet; 5 000