Hantera placering av vinst och fonder i handelsbolag

Startat av Eagleman, januari 12, 2010, 05:47:34 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Eagleman

Under 2009 fick vi en viss vinst i vårt handelsbolag, som vi delar 50/50 mellan varandra. En av oss ska ta ut sin andel av vinsten, medan den andre gör avsättningar till periodiseringsfond och expansionsfond.

Tanken är att placera vinsten, periodiseringsfonden samt expansionsfonden på något bättre ställe än företagskontot (med 0% ränta). Förslagsvis startar vi tre kapitalförsäkringar (hos Avanza) för detta, med lite olika placeringsstrategier.

VINSTEN
Skulle kunna tas ut genom eget uttag och placeras i kapitalförsäkringen. Alternativet är att se kapitalförsäkringen som ett konto i företaget (t.ex. 1931), vilket gör att man inte bokför något eget uttag utan bara en flytt från 1930 till 1931. Vilka skillnader innebär dessa två alternativ, och vad är att föredra? Hur mycket man har tagit ut med egna uttag påverkar väl möjligheten till avsättningar till expansionsfond framöver, eller?

FONDERNA
Antag att avsättningarna till periodiserings- och expansionsfonden placeras i två kapitalförsäkringar. Kan man även här välja mellan att göra egna uttag eller skapa två nya konton i företaget (t.ex. 1932 och 1933) för att representera kapitalförsäkringarna? Vilka skillnader innebär dessa två alternativ, och vad är att föredra? Om jag minns rätt måste expansionsfonden finnas kvar i företaget, och då kanske inte eget uttag är något alternativ?

Någonstans har jag läst att man inte ska göra de egna uttagen under samma år som vinsten uppstår, utan först året efter. Stämmer det, och av vilken anledning i så fall?

TimFaste

Två saker slår mig:


  • Vinster i HB beskattas i normalfallet med både egenavgifter och skatt medan egna inkomster av kapital drabbas av max 30 % kapitalskatt.
  • Om man bygger upp ett positivt underlag för räntefördelning i sin HB-andel så kan rörelseinkomsterna därifrån beskattas i inkomstslaget kapital - d.v.s. max 30 % (nackdelen är att det inte ger pensionspoäng!)

Det kan vara ett mycket bra långsiktigt sparande att bygga upp underlaget för räntefördelning.