Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kalenderår, Bokföringsår ??

Startat av Nubbe, januari 11, 2010, 04:05:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Nubbe

Hej

Vi startade vårt företag i april -09 och har till bolagsverket angett att vi har kalenderår och i bokföringsprogrammet valt bokföringsår 090101 - 091231. Nu undrar jag om vi har gjort rätt i bokföringsprogrammet? vi kanske skulle angett datumet för när vi startade bolaget dvs i april -09 till april -10.

Jag har förstått att vi ska lämna in årsredovisningen sommaren -10 men revisorn säger att jag ska göra bokslut nu per den 31/12 -09. Nu undrar jag vad är egentligen skillnaden mellan dessa två och vem ska ha bokslutet?

tacksam för alla svar

TimFaste

Jag utgår ifrån att det är ett aktiebolag (eftersom du talar om revisorn och att skicka in en årsredovisning) - i annat fall får vi titta på de andra alternativen.

Det första räkenskapsåret börjar det datum då bolaget är registrerat på bolagsverket!

Om ni har kalenderår så blir ni tvugna att göra bokslut per den 31 december 2009. Det går inte att förlänga ett räkenskapsår till mer än 18 månader.

Bokslutet tar viss tid att upprätta och så måste också själva årsredovisningen göras.

Sedan tillkommer revisionen.

OK - nu har det gått en eller kanske två månader.

Det hålls kanske en formell årsstämma - åtminstone upprättas protokollen och skrivs under. Först nu är bokslutet/årsredovisningen per 2009-12-31 klar.

Det är nu som hela årsredovisningen tillsammans med revisionsberättelsen kopieras och ett intygande skrivs att detta dokument stämmer med på årsstämman fastställd årsredovisning. På revisionsberättelsen vidimerar man också att kopian stämmer med originalet.

Denna bibba med papper skickas till Bolagsverket så att den finns där senast den 31 juli 2010. Alltså inom en månad efter det att årsredovisningen allra senast ska vara färdig och fastställd!

Tja, de var de hele ...