Moms försäljning av musik digitalt (itunes etc)

Startat av phillefour, november 16, 2009, 09:41:20 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

phillefour

Hej!

Ska inom kort börja sälja musik via itunes etc och undrar hur man ska bära sig åt med momsen på intäkterna?

Vi har ett handelsbolag och kommer att använda oss av en distributör (t ex recordunion). Man får då in eventuella intäkter på ett paypalkonto.

Behöver jag veta om musiken sålts inom EU och hur ska jag bära mig åt för att redovisa intäkterna korrekt med ev. moms?

Många tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Hej!
Om det är en distributör (t ex recordunion) som säljer din musik till slutkonsument och du som erhåller provision från distributören så anses du sälja till distributören. Om distributören finns inom ett annat EU-land än Sverige eller ett land utanför Sverige så är din försäljning till distributören normalt momsfri. Finns distributören inom ett annat EU-land än Sverige måste du ha tillgång till distributörens VAT-nummer och den här distributören kommer förmodligen vilja ha ditt VAT-nummer. Säljer du tjänster till privatpersoner utomlands skall du alltid ta ut moms men om du säljer till företag utomlands är försäljningen normalt momsfri.

phillefour

Tackar för ett superbra svar!  :)

Tror att record union har sitt säte i Sverige så då blir det ju 25 % moms på försäljningen..

Då får jag bokföra intäkterna som kontant försäljning av tjänst eller hur? Dvs om jag får in 100 kr för försäljningen så hamnar 100 kr på kassakontot och 25 kr utgående moms och 75 kr på ett passande konto för försäljning av tjänst? För någon faktura skickar jag ju aldrig iväg till record union.




TimFaste

Momsen räknas som pålägg på nettot.
Exempel: 80 kr exkl moms + 25 % = 80 kr + 20 kr = 100 kr.
Nu ser du också att om man räknar på de 100 kronorna så är baklängesmomsen 20 %.
I ditt exempel.

1940 Bank debet 100 kr
2610 Moms kredit 20 kr
3xxx Försäljning kredit 80 kr

När det gäller momsen så fungerar du som statens (= vår) skatteindrivare  ;D så det är aldrig dina pengar.

phillefour

Citat från: TimFaste skrivet november 20, 2009, 06:34:23 PM
Momsen räknas som pålägg på nettot.
Exempel: 80 kr exkl moms + 25 % = 80 kr + 20 kr = 100 kr.
Nu ser du också att om man räknar på de 100 kronorna så är baklängesmomsen 20 %.
I ditt exempel.

1940 Bank debet 100 kr
2610 Moms kredit 20 kr
3xxx Försäljning kredit 80 kr

När det gäller momsen så fungerar du som statens (= vår) skatteindrivare  ;D så det är aldrig dina pengar.

Självklart blir det 20 kr moms. My misstake!  ;D
Tack för svaret!

TimFaste

Väl bekomme! Och trevligt veckoslut. Hoppas att du bara säljer musik i förlustfria ljudformat! MP3 ska man inte spela ens för sina värsta ovänner!  >:(

phillefour

Citat från: TimFaste skrivet november 21, 2009, 10:41:42 AM
Väl bekomme! Och trevligt veckoslut. Hoppas att du bara säljer musik i förlustfria ljudformat! MP3 ska man inte spela ens för sina värsta ovänner!  >:(

Jag ska göra mitt bästa! Blir nog någon vinyl i framtiden. Trevlig helg!