Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Eget utlägg med privata pengar

Startat av Fredrik Stigsson, oktober 01, 2007, 01:36:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik Stigsson

När jag köper in datorer från min leverantör så är jag tvungen att betala med kreditkort och eftersom jag inte har något kreditkort på företaget så måste jag betala med privata pengar. Hur blir det med bokföringen och momsen, hur skall jag lösa detta i företagets bokföring. Företagsformen är enskild firma (Enskild näringsidkare).

Fredrik Stigsson

Det spelar ingen roll vem som betalar för företagets utgifter, ägaren eller företaget. När du köper in datorer som du sedan skall sälja i företaget så är det att anse som företagets utgift oavsett vem som betalar för inköpet. Momsen på det här inköpet är avdragsgillt som ingående moms, fakturan eller kvittot från leverantören skall bokföras i företaget. Det finns huvudsakligen två olika sätt att hantera den här transaktionen i bokföringen. Om du bokför inköpet som en egen insättning så uppstår en skuld från företaget till dig som privatperson och du kan sedan betala ut totalbeloppet och bokföra det som ett eget uttag. Du kan också betala ut pengarna från företaget direkt till dig som privatperson och bokföra leverantörens faktura eller kvitto i samband med utbetalningen till dig som privat person.

Exempel:
1. Bokföra inköp som egen insättning, dator som skall säljas vidare, 12 500 SEK inklusive moms
2018; Kredit; 12 500
2640; Debet; 2 500
4010; Debet; 10 000

Ta ut pengarna i form av eget uttag, utbetalas från checkkonto, 12 500 SEK
1930; Kredit; 12 500
2013; Debet; 12 500

2. Pengarna betalas från företaget till ägaren, fakturan bokförs i samband med utbetalningen
1930; Kredit; 12 500
2640; Debet; 2 500
4010; Debet; 10 000