Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Att tänka på vid månadsbokslut

Startat av Zilda Star, oktober 08, 2009, 10:59:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Zilda Star

Hej!
Sitter med mitt första månadsbokslut. Vad ska jag tänka förrutom att se till att samtliga fakturor som skall vara på september månad är bokförda, avskrivningar bokförda, avstämningar av balanskontona klara. Något annat?
MYCKET TACKSAM FÖR SVAR SNARAST!

TimFaste

Upplupna arbetsgivaravgifter, Fora, löneskatter
Upplupna semesterlöner
Om lönerna betalas ut i efterskott (exempel: arbetad tid i september betalas ut i oktober) så blir det upplupna lönekostnader med tillhörande arbetsgivaravgifter, löneskatter, semesterskuld.
Varulager?
Förutbetalda hyror?
Finns det stora ränteinkomster och ränteutgifter?

Ifall du kan gå tillbaka till tidigare årsbokslut med specifikationer så kan det ge vägledning angående periodbokslutet.

Sedan får du naturligtvis titta på var du vill lägga beloppsgränsen.

I Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2008:1, Årsredovisning i mindre aktiebolag finns en generell periodiseringsregel. Denna innebär att man inte behöver periodisera inkomster och utgifter som var för sig är lägre än 5 000 kr.

Lite att fundera över i vart fall  ;D

Många hälsningar

/tim