Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Punktskatter

Startat av Kiki, oktober 02, 2009, 10:56:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej igen,

jag har en fråga angående registrerad importör för nya bilar från annan EU land till Sverige.

Tydligen blir det svårt att få ett vettigt svar från skatteverket, därför försöker det jag här i forumet.

Vad menas med försäljningsskatt,och punktskatt vid försäljning av nya bilar?
Gäller det bara bilar man importera till Sverige fr.utanför Eu, eller även inom EU köpta bilar?

Som jag fattad hittills, kan jag som registrerad importör införa bilar fr. annat EU land momsfri. Beräknar sen momsen och har har avdragsrätt på samma summa. När jag säljer bilen kommer moms på försäljningspriset. Innan behöver jag betala även skotningsavgift.
Sen blir det en vanligt beskattning på min vinst, eller hur?

Har jag fattad rätt gäller punktskatt bara för biler man importera fr. ett annat land än EU. Är det sant?

Eller är det mer jag måste tänka på?

- det gäller bara nya bilar
- bara inom EU
- försäljning till både återförsäljare och privatpersoner

Tack och trevlig helg
8)

TimFaste

Först momsen. Om man som importör är registrerad för moms - har fått ett VAT-nummer - så kan säljaren underlåta att ta ut mervärdeskatt i sitt land under förutsättning att köparens VAT-nummer finns angivet på fakturan och att en hänvisningstext till aktuellt undantag i momslagstiftningen finns.
Köparen har då två frågor att ställa sig. 1) Är det en momspliktig vara? I så fall ska jag redovisa utgående moms! 2) Har mitt företag avdragsrätt för denna moms? I så fall redovisar jag samma belopp som ingående moms!

Övriga skatter och avgifter. När det gäller övriga skatter och avgifter gällande import av nya bilar så har jag 0 koll! Har du själv kontaktat Tullverket eller Transportstyrelsen? Jag tror inte att Skatteverket har ansvar för mer än momsen.

http://www.tullverket.se/
http://www.transportstyrelsen.se/

Lycka till!

/tim

Fredrik Stigsson

Hej!
Om ditt företag köper in en ny bil från ett land utanför EU (import från utlandet) så skall du omedelbart anmäla fordonet till tullkontoret på införselorten, tull och moms skall betalas på inköpspris, fraktkostnad, försäkring och hanteringskostnader. Om bilen skall säljas i den löpande verksamheten (återförsäljning) så får ditt företag avdrag för importmomsen som ingående moms. När du säljer bilen i den löpande verksamheten (återförsäljning) så lägger du på en moms om 25 % om försäljningen sker till kund i Sverige eller privatperson i annat EU-land än Sverige.

Om ditt företag köper in en ny bil från ett annat EU-land än Sverige så skall du redovisa både ingående moms och utgående moms på fakturabeloppet exklusive moms (omvänd skattskyldighet) om säljaren inte har tagit ut någon utländsk moms på försäljningen. När du säljer bilen i den löpande verksamheten (återförsäljning) så lägger du på en moms om 25 % om försäljningen sker till kund i Sverige eller privatperson i annat EU-land än Sverige.

Några punktskatter förekommer inte när det gäller bilar och den försäljningsskatt som du pratar om har blivit borttagen. Tidigare skulle försäljningsskatt (bilaccis) betalas på fordon som registrerades i bilregistret enligt "Lag (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon" men denna lag är numera upphävd och gäller inte längre.




Kiki

Tack för era svar.
Kiki
:)