Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra anställds utgifter pga övertid

Startat av richard_n, september 23, 2009, 01:11:54 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

richard_n

Hej,
Först ett tack för ett välstrukturerat forum jag saknat länge.

Jag sitter och hjälper till med lönebokföringen när ekchefen är borta och undrar hur det korrekt bokförs.

En anställd har planerat en helkväll och betalat för dyra konsertbiljetter för familjen.
Tyvärr dyker något upp och den anställde tillfrågas och accepterar att skickas utomlands på jobb mot att företaget lovar att betala den uteblivna konserten.

Hur bokför vi den anställdes biljettkvitton på rätt sätt?

Fredrik Stigsson

Hej!
Dyra konsertbiljetter till familjen är privata utgifter och utgör därför förmåner. Du bokför konsertbiljetterna som en kostnad på exempelvis konto 7690 "Övriga personalkostnader" (du får inte göra avdrag för momsen som ingående moms utan bokför även momsen som en kostnad) men måste sedan ta upp den här utgiften inklusive moms som en förmån i lönekörningen. Du tar upp värdet på konsertbiljetterna på den anställdes lönebesked och redovisar även förmånen i skattedeklarationen, konteringen för förmånen enbart kommer att se ut på följande sätt:

Exempel förmån om 1 000 SEK (antar arbetsgivaravgift om 32 % och preliminärskatt om 30 %)
7389 Övriga förmåner; Debet; 1 000
7390 Justering förmåner; Kredit; 1 000
2710 Personalskatt; Kredit; 300
1610 Fordringar på anställda; Debet; 300 (Hade lön betalats ut hade detta belopp dragits av från konto 1930)
2731 Sociala avgifter; Kredit; 320
7510 Sociala avgifter; Debet; 320

richard_n

Hm..  Jo jag förstår att det skulle utan tvekan bli så om företaget bokat konserten och bett den anställde lägga ut för den.
Nu är det lite svårt att motivera för den anställde att det i hans ögon blir en skattepliktig förmån att jobba istället för att gå på konsert, men det ska inte vara lätt. ;D