Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kontering på gymnasienivå

Startat av Dinonyx, juli 29, 2009, 03:15:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Dinonyx

Hej

Jag är en nästan helt ovetande nybörjare med tveksamma läroböcker och en lärare som aldrig tar sig tid att svara, men kanske kan ni hjälpa mig?

1. Brukar man se försäkringsgivare (t ex Trygg Hansa) som leverantörer, så att man kan kontera sådana fakturor på försäkringskostnader samt 2440 leverantörsskulder? Kanske är min fråga dum eftersom läraren inte ser det som värt att svara på. Hursomhelst vill jag inte göra några "gissningar", även om jag personligen tycker att försäkringsgivare är leverantörer och bör bokföras som sådana. Jag hittar dock inte en enda kontering av försäkringsfakturor i läroboken, utan bara direkta betalningar. 

2. Hur konterar man avi för en kommande automatisk betalning, om jag t ex får en avi från banken att de drar amortering och räntekostnad från mitt konto om en månad?
En avi på en kommande automatisk betalning är ju varken en faktura eller en genomförd sådan, vilket gör mig osäker....

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Ett försäkringsföretag är en leverantör, alla företag som ditt företag köper varor eller tjänster av är leverantörer. Du kan precis som du säger bokföra fakturan från försäkringsföretaget genom att kreditera konto 2440 Leverantörsskulder och debetera ett konto för försäkringskostnad. Det är ingen moms på försäkringar.

2. Om du får en avi om en kommande automatisk betalning så tycker jag att du skall bokföra denna avi på det datum då pengarna dras från ditt konto, betalningsdatumet, det brukar jag göra. Det vill säga om det står att avgiften dras från ditt konto på förfallodatum den 24 februari år 2009 så sorterar du in denna avi vid detta datum och bokför genom att kreditera bankkontot och debetera konto för bankavgifter (6570), det är ingen moms på bankavgifter heller.

Dinonyx