Redovisat arbetsgivaravgifter för fel månad, hjälp!

Startat av ULLIZ, juli 08, 2009, 05:46:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ULLIZ

Jag har under året gjort löpande bokföring åt ett litet företag. Nu har jag upptäkt att jag gjort ett stort misstag. Jag har redovisat arbetsgivaravgifter för samma månad som momsen. Dumma mig har helt enkelt inte sett att det står moms för tex januari och då arbetgivaravgifter för feb!

Har inte fått tag på någon på skatteverket och hoppas någon här kan hjälpa mig lite så länge så jag kan stilla min oro eller i värsta fall öka den ytterligare.

Vad gör gör jag smidigast? borde väll vara någon form av rättning till skv, men kommer det bli massa avgifter nu?

Usch jag är rädd,  jag skall ju kunna sådant här, får nog byta min yrkesinriktning innan den ens börjat skäms! :(

Fredrik Stigsson

Hej!
Jag tycker du skall skicka ett brev till Skatteverket där du berättar vad som blivit fel, varför det har blivit fel och hur mycket a-skatterna uppgått till i februari. Du kan skicka med en ny skattedeklaration som ersätter den gamla. Det kommer förmodligen inte att uppstå några förseningsavgifter, skattetillägg och/eller kostnadsränta om du skickar ett brev till Skatteverket och berättar om felet. Om Skatteverket upptäcker fel, exempelvis felaktigt redovisad moms eller försenad redovisning av a-skatter, så skickar de ett brev till dig och då anger de dessutom de avgifter som du skall betala men dessa avgifter kan man slippa om man agerar snabbt inom den tid som Skatteverket anger. Finns det bra skäl till felaktigheter och om man anger dessa skäl så brukar man inte betala några avgifter till Skatteverket.

Jag hoppas detta lugnar.