Byte av bokföringsprogram under redovisningsåret, hur ordna ingående balans?

Startat av Allan, april 04, 2009, 08:03:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Allan

Hej,

Mot bättre vetande så bytte vår ideella förening bokföringsprogram samtidigt som jag kom in som ny kassör.
jag som grön kassör tog bara balansen från lite konton i det gamla programmet som ingående balans i det nya, och programmet låter mig nu inte avsluta år 2008 eftersom balansen ej är noll.
Naturligtvis är det ju så att balansen är exakt det jag får om jag drar en resultatrapport från det gamla programmet, ner till sista öret.

Så min fråga är; var lägger jag in resultatet från det gamla programmet som ingående balans i det nya? Kan jag ändra direkt på 2061 (balanserat kapital) eller 2068 (resultat föregående år)?

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du byter bokföringsprogram mitt under bokföringsåret så är det enklaste att exportera en SIE4-fil från det gamla bokföringsprogrammet och importera denna i det nya bokföringsprogrammet, då skall du importera både ingående balans och verifikationer.

Om du byter bokföringsprogram mitt under bokföringsåret och du inte kan exportera SIE-filer från det gamla bokföringsprogrammet eller inte kan importera SIE-filer i det nya bokföringsprogrammet så skall du ta ingående balans från det gamla bokföringsprogrammet och föra in som ingående balans i det nya bokföringsprogrammet. Därefter måste du föra över saldot på resultatkontona och förändringen på balanskontona under året och då kan du skriva ut en resultatrapport och en balansrapport från det gamla bokföringsprogrammet och föra in dessa saldon som en verifikation kallad råbalans i det nya bokföringsprogrammet, tänk på att tillgångar är debet, eget kapital och skulder är kredit, intäkter är kredit och kostnader är debet.