Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

återigen frågor om särskilt löneskatt

Startat av Kiki, mars 26, 2009, 09:16:34 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag fattar fortfarande inte det här med särskilt löneskatt på pensionsparande.

Vi har ett HB och betala privat i en Pensionfond.
I deklaration är det ju tänkt att dra av den summan från vinsten.
Jag har inte bokfört den betalningen utan det är eget uttag.

Skall jag nu betala särskilt löneskatt på den inbetalda summa jag dragit av?
Men man betala ju skatt när man får sina pengar när man blir pensionär....man blir altså straffat när man sparar?

Eller är det så att summan av särskilt löneskatten jag betalar  är avdragsgiltig?
Om så är fallet, hur gör jag då? Det har jag heller inte bokfört. Är det ett problem?
Hur kan jag lösa problemet utan att göra ändringar i bokföringen? året är 2008 är ju avslutat.

Är väldigt tacksam för lite hjälp.... :-\

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
När ett företag betalar ut lön så måste företaget betala arbetsgivaravgift, den särskilda löneskatten på pensionskostnader utgör motsvarigheten till arbetsgivaravgiften på lön. När du får din pension utbetald så betalas ingen arbetsgivaravgift och inte heller särskild löneskatt, denna har du redan betalat när du gjort avsättningar för din pension, du straffas inte.

Du får avdrag för den särskilda löneskatten, om du inte bokfört denna som kostnad kan du ta upp denna kostnad i deklarationen som ej bokförd kostnad som skall dras av. Du behöver då inte justera i bokföringen.

Kiki

Tack så hemskt mycket...känns som jag fattat rätt nu.. ;)

Kiki

Kiki

Hej,

jah har nu sett att jag har möjlighet att dra av den särskilda löneskatten på blankett N3A ruta 821.
Räcker det om jag fylla in uppgifter där eller behöver jag ta upp summa även som inte bokfört kostnad i Inkomstdeklaration 4 sida 2?

Tack,

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Japp, ta upp premierna för pensionsförsäkringspremie och särskild löneskatt till dig som delägare på blankett N3A (punkt 23 och 24) men ange då inte någon upplysning om "Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader" i INK4 och om du har bokfört dessa pensionsförsäkringspremier som kostnad i handelsbolaget så måste du justera bort dessa i INK4 som "7. Bokförda kostnader som inte ska dras av".

Punkt 23 Pensionssparavdrag. Om verksamheten bedrivs aktivt kan du, inom vissa beloppsgränser, få avdrag för betalda pensionsförsäkringspremier eller inbetalning till pensionssparkonto. Det belopp du drar av vid punkt 23 ( kod 820 ) ska du också ta upp i inkomstdeklarationen, sidan 2, ruta 120. Pensionssparavdrag behandlas på sidan 10. Observera att delägare i handelsbolag inte anses som anställd varför avdrag inte kan medges för tjänstepensioner som ägs av bolaget och avser delägaren. Avdrag medges varken för delägaren vid punkt 23 eller för bolaget. Genom att låta försäkringsbolaget registrera om äganderätten till försäkringen kan avdrag medges för betalningar som gjorts under det beskattningsår som ägarförändringen registrerades. Det är inte ovanligt att handelsbolaget betalar delägarens pensionspremier och redovisar detta som kostnad i räkenskaperna. I dessa fall ska kostnaden behandlas som en kostnad som inte får dras av samtidigt som beloppet ska ses som uttag, se vidare exempel, "Delägarens privata utgifter", på sidan 15. Punkt 24 Särskild löneskatt. Du ska betala särskild löneskatt på pensionskostnader med 24 ,26 % av det belopp du har dragit av i punkt 23 . Den särskilda löneskatten för pensionskostnader drar du av i punkt 24 ( kod 821 ).