Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Överlämnad till Kronofogden / Enskildfirma

Startat av Sophia, november 17, 2016, 11:27:03 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Sophia

Hej,

Undrar om någon vet hur ska man bokföra när obetalda moms & preliminärskatt på Skattekonto överlämnas till Kronofogden. Det är en Enskildfirma. Har letat överallt och hittar inte svaret.

Tack för hjälpen!

Fredrik Stigsson

Hej!

I en enskild firma är moms och skatter privata för den enskilda näringsidkaren. Något skattekonto finns inte för den enskilda firman. Både moms och skatter skall bokföras ut mot eget kapital i en enskild firma.

Sophia

Tack för svaret  :) !

Jag har sett att många bokför direkt mot 2010. Jag använder istället följande underkonto 2012, 2013,2018. Då vet jag hur mycket är uttag eller insättning etc.
Jag har bokför så här:

När man betalar till skattekonto:( Om jag har betalat 30000)
1930 K ( 30000)
2012 D (30000)
När jag deklarerar moms tex ( Man ser på Skattekonto t.ex Moms juni  -14200)
2012 K( 14200)
2650 D(14200)
Har jag gjort rätt?

När jag ser på skattekonto att ett belopp på 59153 kr ( skulder för arbetsgiv avgifter & avdragenskatt , moms m.m.) har överlämnats till Kronofogden. Jag blev lite konfunderat och var osäker på hur jag ska tänka och bokföra .
Vill påpeka att Inga betalningar har gjorts till Skattekonto.

Då bokförde jag så här:
för moms
2650 D
2012 K

för arbetsgv & avdrag
7510 D
2711 D
2012 K

Jag upprepar man har inte betalat till Skattekonto och därför återlämnats till Kronofogden. Enligt det som jag förstår. Det finns en skuld till kronofogden som är inte privat, det är ju moms skuld, arbetsgivavgiften etc, hur ska man hantera det ?.

Hoppas få ett snart svar....jag måste jobba med det på helgen :-\

Fredrik Stigsson

#3
Hej!

När man betalar till skattekonto:( Om jag har betalat 30000)
1930 K ( 30000)
2012 D (30000)
När jag deklarerar moms tex ( Man ser på Skattekonto t.ex Moms juni  -14200)
2012 K( 14200)
2650 D(14200)
Har jag gjort rätt?


Ja, det här helt korrekt. Alla skulder till Skatteverket skall bokas mot eget kapital. Momsskuld, avdragen skatt och arbetsgivaravgift är privata skulder för den enskilda näringsidkaren. Skattekontot för en enskild näringsidkare kan innehålla transaktioner som inte har med den enskilda firman att göra. Gör det inte för svårt för dig.

När jag ser på skattekonto att ett belopp på 59153 kr ( skulder för arbetsgiv avgifter & avdragenskatt , moms m.m.) har överlämnats till Kronofogden. Jag blev lite konfunderat och var osäker på hur jag ska tänka och bokföra . Vill påpeka att Inga betalningar har gjorts till Skattekonto.

Du skall inte bokföra det här. Momsskulden är privat, det är den enskilda näringsidkaren som skall betala den.