Enskild firma eller aktiebolag - Vad är skillnaden och passar mig bäst?

Startat av JoakimH, september 12, 2016, 11:34:28 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

JoakimH

Jag har en enskild firma som jag driver med min sambo, vi har funderat vad skillnaden för oss som företagare att driva ett AB istället kontra enskild? Vad är den största skillnaden utöver att ett aktiebolag är egen juridisk person? Finns det andra fördelar för oss att driva ett AB istället för en enskild? Finns det fördelar inom redovisning och bokföring för oss att starta ett AB om vi anställer några personer framledes? Vad skiljer det i kostnad om man anlitar en redovisningsbyrå i Stockholm som hjälper med bokföring och redovisning??

Fredrik Stigsson

Hej,

det finns en hel del skillnader mellan en enskild firma och ett aktiebolag. Jag kan ta upp några här nedan.

1. Du kan göra egna uttag ur en enskild firma, i ett aktiebolag måste du betala ut lön eller utdelning.
2. I ett aktiebolag måste du upprätta en årsredovisning varje år (kan innebära vissa extra kostnader), du behöver inte upprätta en årsredovisning för en enskild firma.
3. Det är lättare att spara vinstmedel i ett aktiebolag än i en enskild firma, expansionsfonden kan ställa till med många problem.
4. Det är svårare att avveckla ett aktiebolag jämfört med att avsluta en enskild firma. En enskild firma behöver bara avregistreras.
5. Det är lättare att ta in nytt kapital i ett aktiebolag

För en mindre verksamhet så är det smidigare att driva en enskild firma, en enskild firma skall vara en mindre verksamhet. Om du har stora planer för din affärsverksamhet så är det bättre att ha ett aktiebolag.

Det kan innebära problem att ombilda en enskild firma till ett aktiebolag, läs ombildning av enskild firma till aktiebolag. Om du planerar för en växande affärsverksamhet så skall du bilda aktiebolag så fort som möjligt.