Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Fakturanummer med nytt fakturasystem?

Startat av hansa, juli 06, 2016, 04:30:31 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

hansa

Hej,

Jag har nyligen bytt till ett nytt system för fakturor där det inte går att välja fakturanummer. Jag har dock redan skickat ett antal fakturor i år, så om jag börjar använda det nya systemet så bryter jag väl min fakturanummerserie? Är det ok ur ett bokföringsperspektiv?

Jag undrar även om det spelar någon roll att det är ett bokstavsprefix i det nya systemet som jag inte haft i mina tidigare fakturor.

Vänliga hälsningar,
Hansa

Fredrik Stigsson

Hej!

Enligt ett ställningstagande från Skatteverket så gäller följande: "En tillförlitlig hantering kräver att fakturorna ska vara försedda med en löpande nummerserie som är obruten under hela räkenskapsåret. Nummerserien bör vara tryckt på fakturorna i förväg eller automatiskt skapad i redovisningssystemet."

Enligt mervärdesskattelagen (1994:200) så skall fakturor ha ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan.

Det innebär inga problem att ha ett bokstavsprefix framför löpnumret, exempelvis F för faktura och K för kreditfaktura, det viktigaste är fakturorna har ett löpande nummerserie så att man kan se om det saknas en faktura. Den löpande nummerserien skall vara obruten under hela räkenskapsåret, om du måste byta faktureringssystem mitt under räkenskapsåret så gör du ett undantag.