Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring av milersättning + deklarera

Startat av wisconsin, juni 21, 2016, 07:40:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

wisconsin

Jag har en enskild firma. Nu under sommaren har jag gjort en del jobb åt en kund på annan ort. Jag har lånat en bil och har inga direkta kostander för denna (jag betalar ju visserligen för bensinen till den person jag lånar bilen av, men vi struntar i dom utgifterna).
Men från kund kan jag ta ut 30:-/mil. Låt oss säga att jag kör 100 mil under sommaren i tjänsten. Jag får då in 3000:- från kunden.
Fråga 1) Hur bokför jag detta? på konto 3550 (fakturerade resekostnader)? för det blir ju en beskattningsbar intäkt antar jag..
Fråga 2) Och det ska på moms på den summan antar jag också..?

Sedan undrar jag också; jag har ju förstått att utav 30:- så kan jag ta ut 18:50 skattefritt.
Fråga 3) Hur gör jag för att åstadkomma detta? Hur bokförs det och hur syns det i deklarationen?

Tacksam för svar

Fredrik Stigsson

Hej!

Fråga 1) Hur bokför jag detta? på konto 3550 (fakturerade resekostnader)? för det blir ju en beskattningsbar intäkt antar jag..
Ja, du kan använda konto 3550 och det blir en beskattningsbar intäkt. Du lägger också på moms i enlighet med den normala momssats som tillämpas vid fakturering av dina tjänster (normalt 25 %). Är du inte momsregistrerad så lägger du inte på någon moms. Om man säljer böcker så lägger man 6 % moms på den frakt (vidarefakturerad frakt) som kunden skall betala.

Fråga 2) Och det ska på moms på den summan antar jag också..?
Ja, normalt 25 % i ett momsregistrerat tjänsteföretag.

Sedan undrar jag också; jag har ju förstått att utav 30:- så kan jag ta ut 18:50 skattefritt.
Fråga 3) Hur gör jag för att åstadkomma detta? Hur bokförs det och hur syns det i deklarationen?

Du bokför en kostnad avseende milersättningen, du använder en reseräkning eller en körjournal som underlag. Exempel: Bokföra milersättning


wisconsin

Hej Fredrik. Tack för dina svar.

Men angående: Du bokför en kostnad avseende milersättningen, du använder en reseräkning eller en körjournal som underlag. -- Hur bör denna körjournal se ut? Räcker det med dom sträckor jag kör i tjänsten. I och med att det är en lånad bil kan jag ju inte föra journal över alla andra privata resor, utan jag kan ju endast skriva upp de resor jag själv kör, sträcka och mätarställning osv. Räcker detta?

Fredrik Stigsson

Citat från: wisconsin skrivet juni 26, 2016, 01:26:15 PM
Hej Fredrik. Tack för dina svar.

Men angående: Du bokför en kostnad avseende milersättningen, du använder en reseräkning eller en körjournal som underlag. -- Hur bör denna körjournal se ut? Räcker det med dom sträckor jag kör i tjänsten. I och med att det är en lånad bil kan jag ju inte föra journal över alla andra privata resor, utan jag kan ju endast skriva upp de resor jag själv kör, sträcka och mätarställning osv. Räcker detta?

Hej. I och med att du betalar bensinen privat så behöver du bara ange det du kör i tjänsten. Om du har en tjänstebil och om företaget betalar din bensin så måste du uppge både tjänstekörning och privatkörning, det här eftersom privatkörningen då förmånsbeskattas. Du kanskriva upp din resor med sträcka och mätarställning och använda det här som underlag för din bokföring, jag länkar även till två mallar som du kan titta på.

Mall för körjournal
Reseräkning

wisconsin

Tack Fredrik för länkarna.

Jag har försökt läst på lite om hur jag gör sedan. Om jag bokför dessa 3000:- som en kostnad och bokar in dessa pengar som en egen insättning stämmer detta då:

Konto   Benämning                            Debet     Kredit
2018   Egen insättning                                     K:3 000
5841   Bilersättning, avdragsgill         D:1 850   
5842   Bilersättning, ej avdragsgill     D:1 150   

I min privata deklaration sedan, tar jag upp de 1.150 kronora som en "lön" då under "1. Inkomster - Tjänst"?
Redovisar jag de andra 1.850:- på något sätt när jag deklarerar?

Fredrik Stigsson

Hej,

din kontering ser korrekt ut. Den ej avdragsgilla delen återjusterar du i inkomstdeklarationen för den enskilda firman (NE) och du får då betala skatt för denna del som en del av inkomsten i den enskilda firman (inkomst av näringsverksamhet).

Exempel NE-blankett:
Vinst före skattemässiga justeringar: 100 000
Kostnader som inte skall dras av: +1 150
Skattemässigt resultat; 101 150