Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Verifikation för egen insättning

Startat av olaan, april 08, 2016, 02:14:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

olaan

Hej,
jag bokför för enskild firma för första gången och har en nybörjarfråga... jag har betalat många inköp med privata pengar. För att bokföra dessa så gör jag två olika konteringar:

1. Konterar utgiften mot kassan, tex:
Debet: 6970, tidningar, 94:-
Debet: 2640, moms, 6:-
Kredit: 1910, kassa, 100:-
Datum: 24/8
Verifikation Nr: x

2. Egen insättning till kassan (med samma datum):
Debet: 1910, kassa, 100:-
Kredit: 2018, egen insättning, 100:-
Datum: 24/8
Verifikation Nr: y
Notering: Privat betalning av verifikation nr x

Verifikation nr X är ju kvittot på inköpet men vad ska verifikation nr y vara? Enklast vore att skriva två verifikationsnummer på inköpskvittot (x och y) och låta båda konteringarna peka på samma kvitto. Är det tillåtet?
Alternativt kan jag ju skriva en bokföringsorder för den egna insättningen och låta den vara y, men det känns som ett onödigt jobb om man kan slippa det.
Finns det andra alternativ?

OBS. Jag vet att man kan bokföra utgiften och den egna insättningen i en och samma kontering och då komma ifrån mitt problem helt och hållet men eftersom jag använder Zervant för bokföring så måste man göra två konteringar för att programmet ska fungera som tänkt (enligt https://www.zervant.com/se/news/bokfora-egen-insattning/).
mvh
/ola

Fredrik Stigsson

Hej!

Verifikation nr X är ju kvittot på inköpet men vad ska verifikation nr y vara? Enklast vore att skriva två verifikationsnummer på inköpskvittot (x och y) och låta båda konteringarna peka på samma kvitto. Är det tillåtet?

Ja, det går bra att göra så.