Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Egenavgifter /deklaration

Startat av Kiki, februari 06, 2009, 08:01:35 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har inte riktigt fattad hur det funkar med egenavgifterna.
Vi är ett HB, 2 delägare...min man och jag. Vi har inga anställda.
Låt oss säga vi båda har 50 000 som resultat.

Delägare 1:
överskott +50 000
Pensionavdrag 6000
beskattat resultat: 44 000

När dras egenavgifter av? Nu ifrån 44 000 - 25%?
Och sen blir jag beskattat med 32%? ???....Är krångligt för mig.

Sen läste jag här att på mina pensionspremie jag betala in(IPS) behöver jag betala särskild löneskatt??? Varför det? Detta är avdragsgillt som jag läste, kan jag göra det direkt på blanketten utan att extra bokföra det?

Och hur funkar det när man får slutskattbesked senare. Måste man ändra något i bokföringen efterråt trots att året är avslutat?

Hoppas någon kan förklara det för mig lite.... ;)

Tack!
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Angående pensionspremier, skall du ta upp i deklarationen på blankett N3A och INK1, särskild löneskatt beräknas på underlaget.

I ett handelsbolag deklareras vinsten för varje delägare separat och utanför handelsbolaget, några justeringar i bokföringen i efterhand behöver därför inte göras. Vinsten beskattas av dig som privatperson på blanketten N3A och INK1.

Angående egenavgifter så görs det justeringar för dessa i blankett N3A, i deklarationen gör du ett avdrag för egenavgifter från vinsten. Man gör ett avdrag eftersom vinsten inte motsvarar en bruttolön för en vanlig anställd, det vill säga vinsten skall motsvaras av en "bruttolön" plus egenavgifter. Det vanliga är att man gör ett schablonavdrag om 25 %, detta blir dock inte helt korrekt och det innebär att man under nästa år måste ta upp medgivna avdrag för egenavgifter under förra året och påförda avgifter för egenavgifter under förra året.

Det vill säga om man gör en vinst om 10 000 och gör ett avdrag för egenavgifter om 25 %, så blir "bruttolönen" 7 500 och det är då på denna bruttolön som egenavgifter och din kommunala skatt beräknas.