Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Varulager och årets varukostnad

Startat av ogredani, februari 01, 2016, 11:59:27 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ogredani

Detta gäller enskild firma och bokföring enligt kontantmetoden. Verksamheten är enkel och klassisk: Importerar fysiska varor som hamnar i lager. Säljer sedan dessa via webbshop.

Jag funderar på vad som är enklast metod för att vid årets slut avgöra vilken varukostnad man haft för året. Den filosofi jag tänkt mig är:

  • Bokföra allt inköp, tull, frakt osv som en direkt kostnad på sina respektive konton. T.ex. 4000 Varor, 5720 Tull, osv till att börja med.
  • Vid bokslut inventera varulager, boka upp varulager och kreditera konto 4000 Varor.

Alltså så här:





NUMMERKONTODEBETKREDIT
4000Varor100 000
1930Företagskonto100 000





NUMMERKONTODEBETKREDIT
5720Tull- och speditionskostnad8 000
1930Företagskonto8 000

Vid årets slut inventera och konstatera att det finns 30 000 kr kvar i varuvärde (lager):




NUMMERKONTODEBETKREDIT
4000Varor30 000
1400Lager30 000
Och 30 000 är varukostnaden (inköpskostnad+hemtagningskostnad) för de varor som finns kvar i lager.

Man hade ju kunnat tänka sig att man bokade alla varukostnader under året mot varulagret direkt, men det hade blivit väldigt konstigt om t.ex. tullavgiften hade bokats mellan 1930 och 1400 Lager. Det blir inte samma transparens och överblick i bokföringen då tycker jag.

Vad har ni för tankar kring detta?

Fredrik Stigsson

Hej!

Den metoden som du har föreslagit är enligt min mening den smidigaste metoden att använda. Det här innebär att du inte behöver värdera lagret varje månad för att få ut ett någorlunda rättvist resultat för månaden.

Cordula

Men ska inte tull ingå i anskaffningsvärdet? Med fraktkostnad är det så, varför ska det vara annorlunda för tull? För mig har varorna ett värde på 108.000 kr på början.

Jag bokför dock på ett annat sätt, och då ingår frakten in lagervärdet. Ville väl bokföra frakten som kostnad, som jag vet är det dock inte tillåtet.

Fredrik Stigsson

Hej!

Jag håller med Cordula om att tull- och speditionskostnader skall ingå i anskaffningsvärdet för varorna.