Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Valutakonto

Startat av Kiki, januari 26, 2016, 10:33:23 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag tänkte kanske det finns intresse att bolla erfarenheter gällande valutakonto. Jag tycker det är rätt komplicerade och ekonomisk inte särskild fördelaktigt. Därför att:

jag köper € för att jag vill undvika differenser vid EU handel eller mellan affärspartner i Sverige där faktureringen sker i €.
MEN...hur bokför jag då just inbetalningen några veckor efter fakturadatum där valutan har förändrats? Då väl antingen med kursen just på inbetalningsdagen, alternativ till kursen skatteverket har fastställt vid månadsskifte. Så....var är mitt fördel nu? Det kan ju innebära att man går med förlust med några affärer. Det är ju bland annat just därför att man har ett € konto för att slippa risken med valutasvängningar. Att bara bokföra kursförlust/vinst ger ju ingen stabilitet i företaget.

Dessutom köpte jag € i december där kursen var bra, men utnyttjade inte mina € fram till årsskifte. Detta innebär nu att jag måste värdera om mitt valutakonto till bokslutsdagen med kursen skatteverket har fastställt (9,2507) men som en sämre kurs än jag köpte. Jag tycker inte att det kan vara meningen med ett valutakonto i företaget.

Någon här som har har liknande tankar? Eller som har förslag till ett bra och ekonomiskt tillvägagångssätt? Skulle Sverige göra det som Danmark där kursen är stabilt trots egen valuta skulle det underlätta mycket.

// 8)