[Aktiebolag] : Missat bokföra en försäljning i en nu låst period - påverkar moms

Startat av AndreasB, december 29, 2015, 02:19:20 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AndreasB

Hej!

hoppas att någon vänlig själ kanske kan komma med support i huruvida jag skall bokföra en situation som jag upptäckt.

Har sålt biljetter till en konferens och tog betalt via PayPal.
Biljetterna kostade 180,00 kr inkl. moms, varav moms utgör 36,00 kr av beloppet.
PayPal tog en avgift på 9,37 kr för att kunderna skulle kunna betala med sitt betal-/kreditkort.

Bokförde försäljningen på följande sätt:
1931 Debet 170,63
6044 Debet     9,37
3041 Kredit 144,00
2611 Kredit   36,00

När jag nu närmar mig årsskiftet så stämmer jag av PayPal kontot och noterar att det fanns en differens mot vad jag har i bokföringen på konto 1931 som jag skapat för PayPal.

Efter att ha gått igenom varje transaktion/verifikation så noterar jag att jag har bommat att bokföra en försäljning av en biljett.
Detta måste jag ju nu då korrigera och då måste jag ta hänsyn till följande:

1. Momsredovisningen för perioden måste skickas om, då det saknas 36 kronor i utgående moms.
2. Måste bokföra försäljningen, men den ligger i en låst period i bokföringsprogrammet (VISMA) och säkerställa att det stämmer med momsen.

Enligt Skatteverket så skall man göra en korrigering och denna korrigeringen kan man enkelt justera online på Skatteverkets sida.
Men hur bokför jag allt detta på rätt sätt och i rätt ordning?

Och enligt nya regler så får jag ju inte bokföra i en redan låst period, utan måste bokföra korrigeringen i nuvarande period.

Finns det någon kunnig och vänlig själ som kan bistå med råd och guide om hur jag skall gå tillväga?

STORT TACK på förhand!

~Andreas

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan justera bort den redovisade momsen om 36 och bokföra försäljningsinkomsten exklusive moms som en momsfri försäljning på ett intäktskonto utan momskod.

Exempel:
2611 Utg moms 25 %; Debet; 36
2650 Momsredovisning; Kredit; 36
3041 Momspliktig försäljning; Debet; 144
3049 Momsfri försäljning; Kredit; 144