Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Valutakonto €

Startat av Kiki, april 29, 2015, 09:14:53 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

God morgon,

jag har ett tankeproblem angående bokföring med € valutakontot.

Vi har skapat ett € valutakonto och köpte € via FX trade  till en kurs på 9,34. I bankutdraget finns motbeloppet i SEK vilket jag tänkte använda som bokföringsbelopp.
Min tanke var nu så klart när jag utför en utbetalning i € från valutakontot att jag använder som motvärde 9,34 precis som mina € kostade för företaget (AB).
Nu står det dock på betalningsutdraget för en faktura jag betalade på 230€ att motvärde ligger på 9,37 eftersom kursen stigit. Men sek beloppet belastades ju inte från sek konto, utan endast € beloppet.
Det är ju anledningen till vårt FX trade köp för att slippa dessa valutasvängningar och tillhörande osäkerheten. Skulle jag nu bokföra motbeloppet av den verkliga betalningen har jag faktiskt inget fördel alls med att köpa € till låga kurser, eller tänker jag fel?

Går det bra att bokföra alla betalningar med kursen 9,34 eftersom det är det belopp mina € kostade vid den tidpunkt? Och anpassa valutakontot vid bokslut till skatteverkets kurs den 31.12.?

Till info..jag använder kontantmetod vid bokföring.

Tack så jättemycket för lite hjälp.

// ::)

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: Kiki skrivet april 29, 2015, 09:14:53 AM
Nu står det dock på betalningsutdraget för en faktura jag betalade på 230€ att motvärde ligger på 9,37 eftersom kursen stigit. Men sek beloppet belastades ju inte från sek konto, utan endast € beloppet.

Det är ju anledningen till vårt FX trade köp för att slippa dessa valutasvängningar och tillhörande osäkerheten. Skulle jag nu bokföra motbeloppet av den verkliga betalningen har jag faktiskt inget fördel alls med att köpa € till låga kurser, eller tänker jag fel?

Går det bra att bokföra alla betalningar med kursen 9,34 eftersom det är det belopp mina € kostade vid den tidpunkt? Och anpassa valutakontot vid bokslut till skatteverkets kurs den 31.12.?

Ja, du kan använda en standardkurs för alla betalningar (Exempelvis 9,34) och sedan justera valutakontot vid bokslut.

Kiki